Vapaamatkustajat

Kymmenen kuukautta tässä sitten otettiin ja neuvoteltiin yhteiskuntasopimuksesta – tai millä nimellä se nyt kulkeekaan tänä päivänä.
SAK oli mukana koko ajan, siis Lauri Lyly eli kattojärjestö. Mutta liitot näköjään eivät kaikki olleet. Tulee vaan mieleen, että millähän mandaatilla Lyly neuvotteli ja hyväksyi sopimuksen, kun vain kuusikymmentä prosenttia liitoista on mukana.

Olisi luullut, että Lyly oli tietoinen liittojen haluista ja toiveista ja neuvottelut olisivat edenneet sen mukaan. Olisi ainakin luullut, että Pamin kanssa asia oli sovittu. Ehkä näin olikin – että Ann Selinin kanssa olikin sovittu, mutta Selin ei ollut käynyt asiaa läpi hallituksensa kanssa, vaan puheenjohtaja oli varma, että saisi vietyä sopimuksen läpi. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan Pam pamahti ulkopuolelle sopimuksen. Olisiko Ann Selinin syytä erota, koska ilmiselvästi hän ei nauti hallituksensa luottamusta? Luottamuskysymykset ovat kyllä melkoisen erilaisia yritysmaailmassa kuin järjestömaailmassa…
Entä sitten, jos nämä äkkiväärät liitot jäävät ulkopuolelle ja muut ovat mukana? Jos hallitus päätyy alentamaan veroja, niitä ei voi kohdistaa pelkästään heille, jotka ovat mukana yhteisessä sopimisessa. Eli hyödyt tulevat kaikille, myös niille vapaamatkustajille, jotka eivät sitoudu yhteiskuntasopimukseen. Minun oikeustajuuni ei mene se, että sopimukseen sitoutuvat esimerkiksi sairaanhoitajat – joilla ei ole maailman parhaat palkat ja työajat – kun samaan aikaan jotkut toiset korjaavat rusinat pullasta ja ovat vapaamatkustajina mukana.

Sitä paitsi pitää muistaa, että veronalennuksilla on suurempi merkitys kuin palkankorotuksilla. Yhden prosentin veroale vastaa kolmen prosentin palkankorotusta. Toivon, että hallitus ei anna periksi veronalennuksille.
Onhan se ihan käsittämätöntä, että ay-liike voi vaatia ja painostaa hallitusta talouspolitiikassa, joka ei kuulu heille tippaakaan. Kohta ne varmasti haluavat päättää ulkopolitiikastakin.
Taitaa koko paketista tulla niin väljähtynyttä olutta, ettei sitä pysty kukaan juomaan. Tai ehkä kohta ollaan sellaisessa tilanteessa, että kukaan ei välitä enää oluen mausta, kunhan vain sillä saa pään turrutettua pois tästä suomalaisesta todellisuudesta.

Julkaistu Iltalehdessä 11.3.2016

The post Vapaamatkustajat appeared first on Hjallis Harkimo.