Öppet brev till Storbritannien (Dagens Industri 16.6.2016)

Kära Storbritannien, om åtta dagar röstar du om EU. I vår familj och i mitt land följer vi folkomröstningen med spänning. Min fru är engelska och våra barn har brittiska pass. Jag älskar din ö, dricker skotsk whisky och håller alltid på England i fotboll.

Din resa i EU har varit lång. I början ville du inte gå med i gemenskapen utan bildade en frihandelszon tillsammans med några andra länder. När du blev medlem år 1973 stod du på altaret som en osäker fästmö. Efter två år bekräftade du vigseln i en folkomröstning.

Ditt medlemskap har alltid varit baserat på ekonomi och rationalitet, inte på politik och känslor. Du är en före detta stormakt som har lyckats i transformationen till ett stort land. Du har varit annorlunda. Du ställde dig utanför euron och Schengen.

Du sitter i FN:s säkerhetsråd, du har kärnvapen och du är medlem av Nato. London är världens finanscentrum och EU:s andra största ekonomi. Du är ett fint land, även om du inte är känd för moderna badrum med fungerande duschar.

När jag tänker på dig tänker jag på dina kungar och drottningar, Magna Charta, Shakespeare, John Locke, Charles Darwin, Isaac Newton, Adam Smith, Milton Keynes, Winston Churchill, Rolls-Royce, Margaret Thatcher, John Lennon och naturligtvis James Bond.

Debatten inför din folkomröstning har varit rätt så absurd. Den verkar sakna ditt vanliga sunda förnuft. Den har varit fylld av överdrifter och rena rama lögner: du skickar inte 350 miljoner pund per vecka till Bryssel, EU kommer inte att stänga dina pubar och du kan fortfarande äta dina fish & chips i lugn och ro.

Däremot skulle vi alla förlora på en brexit. Enligt ditt finansdepartement skulle din ekonomi sjunka med 3 procent inom några år. Den europeiska ekonomin skulle ta en smäll på cirka 1 procent. Det är inte bra.

Hälften av din handel bedrivs med EU-länder. Om du lämnar oss så lär du inte heller få ett liknande förhållande till EU som Norge. Dessutom skulle hela avskedsprocessen vara under minst tre turbulenta år.

Vi här i Norden tycker om den ekonomiska politiken som du driver. Vi gillar frihandel, den inre marknaden och mindre normer. Vi är ju faktiskt anglofiler. Vi vill inte att du säjer adjö. Vi skulle förlora en nära vän.

Snälla du, tänk en gång till. Vi behöver dig i EU och du behöver oss. Det blir nog bra.