Poimitaan rusinat populisteilta

Britannia päätti sitten erota Euroopan unionista. Jälkeenpäin ollaan syytelty yhtä sun toista tahoa, ja monet ovat pitäneet brittejä jopa tyhminä. Se on tietysti pöljä syytös. Eivät ne äänestäjät ole tyhmiä, vaan poliitikot ovat tyhmiä‚ kun eivät saa viestiään perille, niin että ihmiset ymmärtävät, mitä he puhuvat. Tämä koskee etenkin heitä, jotka olivat Britannian unionissa pysymisen kannalla. He ilmeisesti olivat varmoja, että suurin osa ihmisistä näkee EU:n hyödyt, vaikka niitä on todella vaikea osoittaa konkreettisesti.
Helpompi on selittää ihmisille, että heidän ongelmansa johtuvat nimenomaan Euroopan unionista. Se tuntuu uskottavalta, vaikka ei tietenkään ole totta. Siksi ajattelen, että myös meidän yhteisen Euroopan kannattajien pitäisi oppia puhumaan niin kuin sen vastustajatkin: lyhyesti ja kärjistäen – mutta sillä erotuksella, että me puhuisimmekin totta! Itse pyrin sanomaan asiat suoraan niinkuin ajattelen ja aika lyhyesti. Toivon että se menee ihmisten kaaliin.

Politiikka ei ole tänä päivänä suosittua, mikä johtuu pitkälti siitä, että me poliitikot emme pysty puhumaan sellaista kieltä, jota kaikki ymmärtävät. Otetaan esimerkiksi sanahirviö sosiaali- ja terveyspoliittinen kokonaisuudistus. Olen kysynyt ihmisiltä, mitä se tarkoittaa ja mitä ollaan tekemässä. Kukaan ei pysty vastaamaan yksinkertaisesti. Onhan se nyt heikko tulos, jos emme näillä miljoonilla palstamillimetreillä pysty selittämään yhtä maamme suurinta uudistusta.
Jos nyt olisi kansanäänestys siitä, tehdäänkö sote-uudistus vai ei, voittaja olisi se, joka vetoaisi eniten äänestäjien tunteisiin – koska koko asiasta ei ole selvyyttä. Näin kävi myös Britanniassa. Ihmiset äänestivät tunteella, kun eivät tienneet asioista tarpeeksi. Jos nyt siellä äänestettäisiin uudestaan, tulos olisi satavarmasti toinen. Niin nopeasti punta ja luottoluokitukset putosivat. Käytännön seuraukset ovat parasta argumentointia, mutta harvapa uskoo niitä ennen kuin joku päätös on todella tehty.

Politiikassa monta kertaa ne, jotka ovat oppositiossa, voivat kritisoida päätöksiä yksinkertaisella kielenkäytöllä ja saavat ihmiset puolelleen. Hyvä esimerkki on vihreät, jotka kritisoivat kaikkea mikä liikkuu – ilman että heillä on mitään realistista vaihtoehtoa. Ja kannatus vain nousee. Hallituspuolueiden oma vika on tietysti, jos he eivät pysty perustelemaan omia päätöksiään selkokielellä ja yksinkertaisesti. Kaiken kaikkiaan meidän pitää muuttua ja ottaa oppia populisteilta. Myös vallanpitäjien pitää kertoa asiat selkeämmin ja miettiä, miltä ihmisistä tuntuu. Jos pysyy totuudessa, mutta ymmärtää tunteen ja selkeyden voiman, myös kansalaisista pelottavilta tuntuvia muutoksia pystytään viemään läpi. Meillä vallanpitäjillä on niin paljon viestintäkanavia käytössämme, joissa pystymme tuomaan näkemyksiämme esille, että jos emme siinä onnistu, se on ihan meidän oma vikamme.