Kestääkö jääkiekon ylivalta?

Jääkiekon SM-liiga on luvannut Jussi Salonojalle, että hän saa joukkueelleen SM-liigapaikan ensi vuonna. Se on päivänselvä asia. Eihän Salonoja olisi aloittanut koko Unitedin toimintaa vain pelatakseen Mestiksessä. Se on sarja, joka näivettyy, kun liigaan nostetaan koko ajan lisää joukkueita.

Ihmettelen suuresti sitä, että Jääkiekkoliitto ei ole ottanut viime aikoina mitään kantaa mihinkään. Kirjoittaessani tätä on vaikea muistaa edes Jääkiekkoliiton puheenjohtajan nimeä. En ole nähnyt häntä mediassa linjaamassa lajin ja sen ympärillä olevien rakenteiden tulevaisuutta tai mitä tahansa, joka loisi uskoa tulevaan. Paitsi kerran näin telkkarissa, kun hän pyöritti lottonumeroita. Toimitusjohtaja Nurminen on kyllä ollut julkisuudessa, ainakin silloin kun hän kävi Rion olympialaisissa.

Miten Jääkiekkoliitto aikoo pitää huolta siitä, että Mestiksen kiinnostavuus säilyy? Kuinka monta joukkuetta SM-liigassa voi olla, jotta taso säilyy? Mitä tapahtuu loppukaudesta, kun kukaan ei tipu ja joukkueet menettävät mahdollisuutensa play offsiin – myydäänkö pelaajat vai mitä? Mestiksellä ei ole elinvoimaa, jos ei ole enää, mistä kilpaillaan. Ruotsin systeemi on hyvä. Siellä karsitaan joka vuosi liigaan pääsystä ja kilpailu on hyvää loppuun asti. Se tarkoittaa myös sitä, että lähes jokaisella ottelulla on merkitystä.

SM-liigan katsojaluvut ovat nousseet. Se on hienoa. Uudet joukkueet ovat myös menestyneet ja sellainen piristää aina koko liigaa. Toivottavasti se kestää loppuun asti. Pitää itse myöntää, että Jokereiden alkukausi ei ole ollut yhtä ruusuinen. Pientä piristystä on onneksi havaittavissa.

Eniten olen huolissani kilpailusta pitkän päälle ja jääkiekon SM-liigan tasosta. Jo nyt on huomattu, että monet huippujunnut eivät suuntaa enää SM-liigaan, vaan suoraan Pohjois-Amerikkaan. Suomalaisen jääkiekon kannalta on tärkeää, että taso kestää ja pelaajia riittää. Lisälippujen myynti edistäisi seurojen taloutta. Pitää muistaa, että ensi vuonna seuroille ei ole samaa rahaa televisiointisopimuksesta tarjolla kuin vielä tänä vuonna.

Toivottavasti Tampere saa uuden hallinsa. Se piristäisi suomalaista jääkiekkoa – ja uusiakin halleja vielä tarvitaan. Se on selvä, että jotain uusia toimia pitäisi keksiä, jos haluamme säilyttää jääkiekon ”ylivallan” suomalaisessa urheilukentässä.

Ärähdän vähän tällä tavalla, koska toivon jääkiekolle hyvää ja että esimerkiksi Mestiksen kiinnostavuus säilyy. Millä saisimme vaikka miljoonan euron palkkion Mestiksen voittajalle? Voisi kuvitella, että alkaisi tulla lisää kiinnostavuutta.