Trumpin jouluvalot olivat poliisin väreissä

Olin joulun alla USA:ssa, jossa kaikki on todellakin vähän isompaa kuin Suomessa. Niin ihmiset kuin autot. Katselin televisiota ja luin lehtiä. Näköjään myös Amerikassa ollaan sitä mieltä, että Donald Trumpin valinta presidentiksi on todellakin jollain tapaa poikkeuksellista. Vähintään puolet kaikista uutislähetyksistä oli täynnä Trumpia ja niin olivat myös sanomalehdet pullollaan tätä samaa, hämmentävää miestä.

Eikä sekään riittänyt, Trump on ollut myös talk show -ohjelmien ja erilaisten koomikoiden suosikkiaihe. Hänestä on irvailtu kilpaa.

Viimeisin uutinen oli se, että Rockettes-nimisen suuren tanssiryhmän jäsenet kieltäytyivät esiintymästä Donald Trumpin virkaanastujaisissa. Osa tanssijoista katsoi, että olisi epäkunnioittavaa esiintyä virkaanastujaisissa, koska moni tanssiryhmän jäsenistä ja sen kanssa työskentelevistä henkilöistä on maahanmuuttajia tai kuuluvat seksuaalivähemmistöihin.

Amerikkaan on selvästi syntynyt kaksi todella voimakasta ryhmää: Trumpia vastaan ja Trumpin puolesta. Molemmat ovat varsin äänekkäitä. Eikä mikään ole muuttunut sen jälkeen, kun vaalitulos selvisi. Mielestäni se on kyllä osin varsin kummallista. Vaalit on pidetty ja jollain tasolla vaalitulos pitäisi hyväksyä ja jos ei nyt tukea, niin ainakin hyväksyä istuva presidentti.

Mutta kun juttelee ihmisten kanssa, se näyttää olevan täysin mahdotonta. Viha Trumpia kohtaan on niin suuri. Se ei tiedä hyvää tulevaisuutta ajatellen. Trump itse sanoo, että meidän pitää jatkaa elämäämme. Moni näyttää kyllä mieluummin kuolevan.

Vanha ja ja uusi presidentti ovat hekin riidoissa. Obama uhoaa, että hän olisi voittanut Trumpin, jos olisi ollut ehdolla. Israelin kysymyksessä he ovat tyystin eri mieltä ja sama homma suhteessa Venäjään. Obama haluaa lisäsanktioita Venäläisiä vastaan, koska he ovat vaikuttaneet hänen mielestään presidentinvaalitulokseen. Trump ei usko, että sellaista on edes tapahtunut.

Trumpin suhtautuminen globalisaatioon on erikoinen. Tavallaan hän ei suostu hyväksymään sitä. Täällä puhutaan paljon hänen halustaan rankaista niitä yhtiöitä, jotka siirtävät tuotantonsa ulkomaille.
Suurin kysymys lienee kuitenkin, miten hän meinaa hoitaa suhteensa Putiniin ja toisekseen se, mitä hän meinaa tehdä ilmastomuutoksen kanssa.

Trump on pitänyt sitä huijauksena. Se on väite, joka ei varmasti helpota näiden kahden amerikkalaisen leirin – pro-Trumpien ja anti-Trumpien – yhdistämistä. Ajoin myös ohi talosta, jossa Trump vietti joulua. Ei ihan pieni mökki, joka kuhisi poliiseja ympärillään. Trump tuo uuden tuulahduksen – tai pyörremyrskyn – politiikkaan, se on varma. Onko se hyväksi maailmalle tai Amerikalle, sitä en tiedä.

Mutta yksi asia on varma: hän kyllä panee tapahtumaan.