Yläportailla päätetään muuallakin kuin Ylessä

Yleisradio ja sen johtaminen on ollut tapetilla pitkään. Viimeksi kaksoiskansalaiskohussa, jossa se oli oikeassa. Puolustusvoimissa oli tehty niitä asioita, joita Yle kertoi siellä tehdyn.
Taitaa olla niin, että tällä kertaa pitää todella selvittää uutisen kohteen eikä sen uutisen tekijän pesä. Puolustusvoimissa tapahtuu asioita, joista johto ei tiedä. Luulisi, että se olisi mahdotonta armeijassa, jossa komentosuhteiden pitäisi olla selviä. Mutta näin ei taida olla, eli heillä löytyy selvitettävä miten näin kävi.

Yle onkin sitten oma lukunsa, mutta johtamiseen senkin ongelmat osin liittyvät. Siihen liittyen minun pitää selvyyden vuoksi sanoa yksi asia: ei Ylessä eikä missään muussakaan yrityksessä voi olla niin, että työntekijät valitsevat johdon tai ainakaan johdon linjaa. Jos työntekijät ovat tyytymättömiä, voivat lähteä yrityksen palveluksesta pois. Se on sitten toimitusjohtajan ja viime kädessä hallituksen tehtävä arvioida, että johdon ajama linja on sellainen, että hallituksella on siihen täysi luottamus. Kukaan muu ei sitä voi tehdä, sehän on täysin selvää.

Välillä tulee semmoinen tunne, että medialle ja toimittajille on tärkeä näyttää riippumattomuuttaan kaikilla mahdollisilla tavoilla. Meitähän ei kukaan johda! Sillä ei olekaan enää niin paljon väliä, onko asian kokoluokka aina oikeasti niin merkittävä. Kunhan päästään näyttämään, että ollaan oikeassa.
Yksi väite on, että Yleä johdetaan ylhäältä ja siellä päätetään, millaista sisältöä saa näyttää. Mutta ei Yle ole ainoa, jota johdetaan ylhäältä. Voin paljastaa, että ihan samalla lailla ylhäältä johdettuja ovat myös muut kanavat. Sen olen itse kokenut, kun Neloselle on tarjottu useaan kertaan erilaisia formaatteja, joissa olen ollut mukana.
Kanava on ollut kiinnostunut ja halunnut neuvotella näistä, viimeksi purjehdusprojektini Atlantin yli herätti kiinnostuksen. Nelosen neuvottelut tyssäsivät kuitenkin siihen, että Sanomilta tuli käsky, että jos Harkimo on mukana, kanava ei saa ostaa ohjelmaa. Taustalla lienee se, että Sanoma hävisi oikeusjutun, jonka se aloitti minua vastaan. Tällaisia kieltoja on tapahtunut ainakin kaksi kertaa. Mikä on todella ylhäältä johdettua jos ei tämä? Onko tässä ollut journalistisia perusteita, no ei.

Tottakai Sanomien johto saa päättää mitä heidän kanavillaan näytetään, en tietenkään kiistä sitä. Joku toinen kanava on sitten ostanut nämä ja hyvä niin, he ovat perustaneet päätöksen ohjelman kiinnostavuuteen eikä muuhun. Tällä haluan vain sanoa, että kyllä muissakin organisaatioissa kuin Ylessä päätösten juuret ulottuvat välillä todella korkealle asti.
Eikä siinä Nelosen kohdalla ole mitään väärää, hehän saavat tehdä mitä he lystäävät. On vain hyvä tiedostaa, että näin on.