Katso peiliin, Ville Niinistö

Viime päivinä on kohistu turvapaikanhakijoiden palautuksesta Afganistaniin – kiitos ennen kaikkea vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistön. Kyseessähän oli aivan tavanomainen palautuspäätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden lento, kuten sisäministeri Risikko on vahvistanut. Niinistö kuitenkin otti asiakseen toimia Twitter-journalistina ja levitti huhuja, että lennolle vietiin lapsia ja raskaana oleva nainen.

Televisiossa hän viittasi Suomen turvapaikanhakijapolitiikkaan pakkopalautuksina, ja moitti sekä poliisia että journalisteja vääränlaisesta toiminnasta ja tietojen pimittämisestä. Vihreän politiikan keulakuva kutsui kansalaisia myös mielenosoitukseen ja valjasti useat mediat lietsomaan eripuraa tuulesta temmatuilla argumenteillaan.

Kuten tällaisilla: ”Tuli tieto, että pakkopalatuskone on lähtenyt. Ilman että kaikki perheet edes saivat tavata asiamiestään. Näinkö @SuomenPoliisi toimii?”, Niinistö tviittaili. Ja näin:
”Eikö tässä maassa ole yhtään toimittajaa? Kansalaisraportointia tulee lentokentältä paljon, mutta media vaikenee?”

Sama mies oli reilu vuosi sitten erottamassa valtiovarainministeri Stubbia, kun tämä livautti väärän prosenttiluvun eduskunnan edessä. Tällöin Niinistö hyökkäsi kovasanaisesti valmisteilla ollutta hallintarekisteriasiaa vastaan ja tarttui kokoomuksen silloisen puheenjohtajan virheeseen, aivan kuin inhimillinen erehdys olisi ollut suomalaisen demokratian loppu.

Niinistö väitti, että Stubb vääristeli asioita ja laittoi kaiken virkamiesten piikkiin. Hän kutsui tätä raukkamaisuuden huipuksi, poikkeuksellisen härskiksi toiminnaksi ja valehteluksi. Hän myös talloi myös vuonna 2003 eronneen pääministerin mainetta toteamalla STT:lle: ”Stubbin toiminta alkaa olla Jäätteenmäen tasoa.”

Kuten Niinistökin, Stubb pyysi aikanaan anteeksi kerrottuaan vääriä lukuja julkisuuteen. Silti vihreiden puoluejohtajan Twitter ja Facebook -tilit lauloivat, kun tämä vaati pääministeri Juha Sipilää ottamaan Stubbin puhutteluun.

”Tämä sama ylimielinen vastauslinja ei nyt riitä. Pääministeri Jäätteenmäki joutui eroamaan samaa luokkaa olevassa tilanteessa, jossa hän ei ollut puhunut eduskunnalle totta. – – Vaadimme, että hallitus antaa tiedonannon eduskunnalle, jossa voidaan käydä läpi sekä asia että ministeri Stubbin valmistelu ja punnita myös hänen luottamuksensa”, Niinistö viestitti vuonna 2015.

Tällä viikolla palautettujen turvapaikanhakijoiden joukossa ei ollut yhtäkään raskaana olevaa naista, eikä liioin lapsia. Journalistit eivät laiminlyöneet ammattiaan, kuten ei myöskään poliisi, joka joutui kahden päivän ajan oikomaan Niinistön virheellisiä väitteitä. Pasilan mielenosoituksessa oli kyse virkavallan toiminnan estämisestä. Miten puolueen puheenjohtaja voi syyllistyä tällaiseen anarkiaan ja kuvitella sen jälkeen kävelevänsä ulos tilanteesta tviittaamalla:

”Aina maltti kun tilanne päällä. Journalismia tarvitaan niin tieto kulkee. Lapsia ei ilmeisesti lennolla, hyvä. Pyydän anteeksi väärää tietoa.”

Katso peiliin, Ville Niinistö. Pelkkä anteeksipyyntö ei oman moraalikäsityksesi mukaan taida ihan riittää, mutta kansanedustaja Stubb sen sinulta viimeistään nyt ansaitsee.