Pienin askelin kohti läpinäkyvyyttä

Syksyllä tein lakialoitteen siitä, että ammattiyhdistysliikkeiden tilinpäätökset pitäisi julkistaa. Suurimpien osaltahan näin pitäisi uuden lain myötä tapahtua jo nyt, mutta kun laissa ei ole erikseen kirjattu, että asia koskee myös ammattiyhdistysliikettä, niin en usko, että he niin tulevat tekemään.

Siksi on entistä tärkeämpää, että aloitteeni menee läpi – sen myötä julkisuusvelvoite koskisi kaikkia ammattiyhdistyksiä ja -liittoja. Olen varma, että sen jälkeen niiden yleishyödyllinen asema poistettaisiin ja samalla katoaisi ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeus. Tämä tuottaisi valtiolle arviolta 250 miljoonaa euroa, jonka voisi hyvin sijoittaa tieteeseen ja tutkimukseen – kysyn vaan kumpi olisi oikeudenmukaisempaa.

Kun tulin julkisuuteen asian kanssa, kaksi suurta ammattiyhdistyspamppua halusi tavata minua. Tapaamisessa he sitten kysyivät mihin pyrin. Ilmoitin tietysti rehellisesti, että kun selviää kuinka paljon rahaa heillä on, on varmasti kaikkien mielestä perusteltua panna jäsenmaksut verolle.
Kirjoitan tästä taas, koska minua ärsyttävät ay-väen väitteet, joiden mukaan jäsenet saavat kyllä halutessaan tietoa järjestöjen varallisuudesta. Tämä ei pidä paikkaansa: eräs OAJ:n jäsen kysyi asiaa omalta järjestöltään: kuulemma sillä ei ole mitään mahdollisuuksia kertoa lukuja jäsenelle.

Toisekseen ay-väki väittää, että tietoa julkaistaan jo nyt. Sekään ei pidä paikkaansa, niin ylimalkaisia julkisuuteen asti kerrotut luvut ovat. Kolmas ammattiyhdistysliikkeen keino on whataboutismi. Milloin minkäkin muun organisaation pitäisi sitten samalla julkistaa tilitietojaan. Kun joku ei sitten suostu, tätä pidetään argumenttina lakialoitettani vastaan. Todellisuudessa se on vain yritys siirtää huomio muualle. Kyllä minulle käy laajempikin julkisuus, mutta se ei ole lakialoitteeni ydinajatus. Palataan niihin muihin sitten myöhemmin.

Ministeriö on nyt tehnyt ehdotuksen, että ehdottamani laki voidaan tehdä, jos näin halutaan. Se on jo askel eteenpäin. Asia on ministeri Lindströmin pöydällä. Hän on ilmoittanut minulle kannattavansa läpinäkyvyyttä, joten olen erittäin toiveikas aloitteeni läpimenosta. Se olisi voitto yhteiskunnalliselle oikeudenmukaisuudelle ja läpinäkyvyydelle.

Vastustajankin puolelta on jo alkanut kuulua ääniä, että ehkä heidän voitoistaan olisi mahdollisuus maksaa pientä veroa. He ovat itsekin siis ymmärtäneet elävänsä veroparatiisissa.

Monet aloitteeni vastustajat hyötyvät rahallisesti ammattiyhdistysliikkeestä muun muassa vaaliavustusten myötä. Jos tilit olisivat avoimia, kaikki tämä tulisi julkiseksi. Moni ei sitä halua, joten kova työ tässä on edessä. Lehdistöä tämä asia ei jostain syystä kiinnosta ollenkaan, vaikka tämä on valtavan tärkeä asia. Paitsi VVO:sta sentään, mutta se onkin törkeää toimintaa. Vuokria nostetaan, valtio maksaa korotukset asumistukina ja ammattiyhdistysliike nostaa voitot verovapaina.
Se on niin sakea kuvio, että periksi en tule antamaan.