Talouden
vipuvarsi kaipaa
rohkeita liikkeitä

Talous on selvässä nousukiidossa, siitä ei ole epäilystäkään. Kuluttajien luottamus on kovaa, vientikin vetää ja asuntomarkkinat käyvät kuumana. Rakennetaan paljon ja lainatiskillä on vilkasta, kun uusia lainoja otetaan. Myös yritykset takovat kovia tuloksia, sen viime päivät ovat näyttäneet. Kaikki näyttää siis hyvältä, talouden alkava kasvu on menossa monessa maassa ja monella mantereella.

Mutta tämä kaikki on vain lumetta ja kauniita käyriä talousihmisten taulukoissa, jos elpyvää toimeliaisuutta ei pystytä hyödyntämään. Maailmantalouden suotuisimmat tuulet pitää saada omien talouspurjeidemme työntövoimaksi. Mutta jos oma järjestelmämme on liian raskas, suurinkaan kasvu ei hyödytä meitä. Edes vipuvarsi ei jaksa nostaa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että emme ole valmiita keventämään ja hiukan kiristämään vyötä, jotta saisimme sen avulla kunnon kasvupyrähdyksen.

Tarvitsemme nimittäin hyvistä uutisista huolimatta lisää potkua talouteen. Työllisyysaste on jo kahdeksan kuukautta ollut sama eli noin 8,7 prosenttia – eli tähän tämä niin sanottu nousukausi ei ole vaikuttanut tippakaan. Donald Trump esitti radikaaleja muutoksia verotukseen: tuloveroon vain kolme porrasta – 15, 25 ja 35 prosenttia –, yritysverotuksen lasku yli kymmenellä prosenttiyksiköllä viiteentoista ja niin edelleen.

Jonkinlaiset radikaalit liikkeet olisivat meidänkin systeemissämme tarpeen. Kyllä se nyt vaan on niin, että meidän tiimalasi valuu muuten loppuun hyvin nopeasti. Suurin eläköityminen iskee pian päälle, ja siihen meidän pitäisi valmistautua. Hallitus on tehnyt joitakin hyviä ratkaisuja, mutta kyllä verotusta pitää muuttaa enemmän – jos ei niin radikaalisti kuin Trump, mutta isoja muutoksia meidänkin on tehtävä, jos haluamme taittaa velkaantumisen.

Päämääränämme pitää olla, että saamme ihmiset töihin ja leipäjonot pois. Tämä ei tapahdu ilman suuria investointeja. Eli yritysverotus alas, ja samalla osinkoverotusta voi vähän nostaa. Ammattiyhdistysliikkeiltä pitää saada valtaa pois ja heidän jäsenmaksunsa verolle. Tilalle pitää saada paikallista sopimista, se jos joku lisää tuottavuutta. Myös tuloveroastetta pitää muokata.

Talous pitää saada vauhtiin, mutta ei sen itsensä vuoksi, vaan ihmisten vuoksi. Minulle tulee itku silmään leipäjonoista Suomen kaltaisessa maassa. Mutta meidän pitää kaikkien toimia ja uskaltaa tehdä reippaita omia ratkaisuja, muuten muun maailman veto ei meitä auta.