Istunko väärässä hallituksessa?

Välillä on tullut mieleen, että jos Suomessa maksetaan jollekin palkkaa tai palkkioita, se on toisen suomalaisen mielestä liian suuri.
Poliitikkojen ja luottamushenkilöiden palkkioista kuuluu tietysti aina nurinaa. Taas kuntavaalien jälkeen uutisoitiin kaupunginvaltuutettujen kokouspalkkioista. Rivien välissä annetaan kansan ymmärtää, että poliitikot ovat jakaneet vaaliesitteitä muutamat kokoussataset mielessään. Aika laiskaa uutisointia.

Toinen kestoaihe Suomessa ovat niin yksityisen kuin julkisen puolen yhtiöiden hallitusten palkkiotaso. Se on luonnollisesti kummassakin väärä. Vaikka yksityinen yritys maksaa omista rahoistaan palkkiot, suomalainen tietää, että se on liian suuri. Mutta varsinkin valtion tai kunnan yhtiöiden poliittiset hallitusedustajat herättävät syvää katkeruutta. Palkkiot ovat aina liian isoja – niin tunteisiin vetoavasti niistä aina uutisoidaan.

Kaikille yrityselämää tunteville on selvää, että hallitustyöskentely ei ole mitenkään helppoa. Hallituksella on ihan oikea juridinen vastuu yrityksestä. Joka vuosi pitää saada vastuuvapauslausunto todisteeksi siitä, että kaikki on mennyt kirjan mukaan. Jos yritys on vähänkään suurempi, kokouksia on kuudesta kymmeneen vuodesta. Hallitusmateriaaleihin kuuluu kymmeniä sivuja lukemista, ja sen jälkeen pitäisi osata antaa oikeat neuvot ja tehdä oikeat päätökset, jotta kyseinen yritys menestyy. Kokoukset ovat pitkiä, joskus vetäydytään parin päivän strategiakokouksiin. Sopii kokeilla, jos pitää yrityksen luotsaamista helppona.

Itse olen nyt myös julkisen puolen monopolin eli Veikkauksen hallituksessa. Siellä kokouspalkkio on 600 euroa ja jäsenen vuosipalkkio 24 000 euroa. Ajattelin korvauksen olevan kohtuullinen, mutta katsoessani näitä tuoreita pörssiyhtiöiden toimintakertomuksia huomaan, että taidan sittenkin istua väärässä hallituksessa.

Hyvätuloisimpia ovat pörssiyhtiöiden hallitusten puheenjohtajat, joille korvataan kokousten ulkopuolisten tehtävien hoitamisesta satoja tuhansia euroja. Heidän huipullaan ovat Jorma Elorannan tapaiset, useissa isoissa yrityksissä vaikuttavat hallitusammattilaiset. Samalla kasvavat myös summat. Nokian hallituksen puheenjohtaja Siilasmaan palkkio on noin 450 000 euroa. Stora Enson ja UPM-Kymmenen puheenjohtajapalkkiot ovat noin 170 000 euroa.

Samaan aikaan esimerkiksi VVO:n hallituksen puheenjohtaja Riku Aalto tienaa vain keskituloisen työntekijän vuosiansiota vastaavan summan. Palkkatyö Aallolla on Metallityöväen Liitto ry:n puheenjohtajana.

Itselläni on hallitustyöskentelystä yksi vahva mielipide, mutta se ei liity rahaan: Suomalaiset isot yritykset kierrättävät aivan liikaa samaa vanhenevaa kööriä hallituksissaan. Nuoret aistivat maailman muutoksen. Heille pitäisi antaa hallituksissa tilaa ja vastuuta.