Häikäilemätöntä menoa ay-liikkeessä

Kuinka häikäilemättömiä ovatkaan Tehyn ja Superin omat työntekijät. Ensiksi Tehyn 120 hengen henkilökunta neuvottelee 160 000 jäsenelleen kilpailukykysopimuksen, jossa muun muassa vuosittaista työaikaa pidennetään 24 tunnilla. Mutta heti kun liiton työntekijät ovat saaneet sopimuksen valmiiksi, he ilmoittavat, että he itse eivät aio sopimusta hyväksyä. He tekevät kesällä kuuden tunnin työpäivää edelleen, vaikka jalomielisesti tulivatkin vastaan niin, että tuo kuuden tunnin työpäivä alkaakin vasta juhannuksesta eikä kesäkuun alusta.
Sama tilanne on ammattiliitto Superissa, jossa jäsenistö on pantu hyväksymään kiky-sopimus, mutta liiton työntekijät eivät sitä aio noudattaa.

Luulisi, että jäsenistö – joka maksaa liittojen työntekijöiden palkat – pitää tätä törkeänä käytöksenä. Minun on hyvin vaikea ymmärtää, miksei asiasta synny suurempaa kapinaa. Jopa valtiolla olisi oikeus närkästyä, niin paljon ammattiliittojen toimintaa verovähennysten kautta subventoidaan.
Yhteisen sopimuksen täyttäminen ei vaatisi näiltä liittojen työntekijöiltä paljon. He voisivat esimerkiksi tehdä seitsemän tunnin työpäivää kesän ajan, ja homma olisi sillä kuitattu. Vastarinta kuvastaa hyvin sitä, kuinka häikäilemättömästi liitot ja näköjään erityisesti niiden työntekijät pitävät kiinni saavutetuista eduistaan. Ja näemmä he voivat tehdä mitä lystäävät, ilman että kukaan puuttuu asiaan.

Edellämainitut esimerkit todistavat ammattiliittojen uudistumistarpeesta. Niiden valta natisee, ja ne käpertyvät siilipuolustukseen. Mutta sen sijaan ne ovat valinneet taktiikan, jota yritysmaailmassa jotkut osakkeenomistajat saattavat tehdä, kun murros uhkaa alaa: he eivät uskalla uudistaa yritystä muuttuneiden olosuhteiden mukaiseksi, vaan rahastavat vanhalla liiketoimintamallilla niin pitkään kuin pystyvät. Tällaisella lypsämisellä on yleensä lyhyt loppu.
Nähtäväksi jää, pystyvätkö ammattiliittojen työntekijät näkemään itsensä paitsi omien etujen valvojina, myös yhteisen Suomen asian edistäjänä. Siinä rintamassa tarvittaisiin kyllä kaikkia.