Eduskunta jää sekavana lomalle

Eduskunta lähtee tänään lomalle varsin sekavissa merkeissä.

Tällä hetkellä maata johtaa hallitus, jossa on viisi ministeriä puolueesta, jolla on alle kolmen prosentin kannatus. Jos ministerien pitää nauttia kansalaisluottamusta, niin nyt tarvitsee kysyä vain molemmilta kannattajilta, vieläkö luottoa löytyy.

Se on selvää, että äänestäjällä ei juuri nyt näytä olevan minkäänlaista kuluttajansuojaa. Vaaleissa äänet annettiin eri agendojen perusteella kuin mitä nyt hallitukseen jääneet edustavat. Sinisellä tulevaisuudella on musta menneisyys. Se ei ole kestävä tilanne.

Ei varsinkaan siksi, että on täysin mahdollista, että uusi puolue voi menettää vielä lisää jäseniään. Silloin on aito vaara, että hallitus hajoaa. Kristillisiä ja ruotsinkielisiä tuskin enää tämän sirkuksen jälkeen kiinnostaa koko asia.

Sekava tilanne näkyy myös siinä, että soteuudistus joutuu jälleen kerran uudelleenarvioitavaksi.

Julkisten palveluntuottajien yhtiöittäminen kaatui, mutta kaikki sanovat, että valinnanvapaus voidaan silti toteuttaa. Ehkä voidaankin, mutta kilpailutilanne ei silti ole tasapuolinen. Minulle ainakin on täysin hämärän peitossa, miten julkinen ja yksityinen voivat kilpailla samoilla mittareilla. Sitä paitsi koko sosiaali- ja terveyspoliittisen uudistuksen yksi keskeinen ajatus oli säästää rahaa – tavoite oli jopa kolme miljardia. Ei se voi onnistua ilman aidon kilpailun tuomaa tehokkuuden lisääntymistä. Yhtiöittämisen kautta kaikki olisivat lähteneet samalta viivalta. Nyt se ei enää ole mahdollista.

Kesken on myös esiin tuomani asia eli ay-liikkeen veroedut. Ylen tutkimusten mukaan 10 liitolla on yhteensä yli miljardin euron omaisuus. Aika hyvin yleishyödyllisiltä toimijoilta. Rahaa tarvitaan kuulemma lakkoiluun ja mielenilmauksiin – yksi maksaa miljoona euroa, minulle sanottiin.

Höpö höpö – ja sitä paitsi miksi valtion tehtävä olisi taloudellisesti tukea lakkoilua? Jäsenmaksut on laitettava verolle, samoin sijoitusten tuotto. Ay-liikkeeltä löytyy vielä lisää miljardeja, siitä olen varma.

Ehkä nyt on hyväkin aika eduskunnan jäädä kesälomalle. Onpahan ihmisillä vähän aikaa miettiä asioita. Siispä hauskaa lomaa kaikille niille, joilla sitä on!