Ei ymmärrä äänestäjä, enkä ymmärrä minäkään

Olen tässä kierrellyt Suomea ja jutellut ihmisten kanssani niin omasta työstäni eduskunnassa kuin eduskunnasta yleensä. Luonnollisesti ihmisiä kiinnostaa tietää, mitä vallan käytävillä tapahtuu.
Heitä kiinnostaa mitä oikein tapahtui hallituksessa, kun perussuomalaisille valittiin uusi puheenjohtaja – mikä ihmeen kuvio se oli? On käynyt selväksi, että asia on ihmisille kaikkea muuta kuin selvä.

Valitettavasti olen joutunut vastaamaan, että en monelta osin ymmärrä minäkään enkä siksi pysty vastaamaan. Osaan vielä vastata, että selvästi kaikissa pääpuolueiden liikkeissä tarkoitus oli välttää hallituksen kaatuminen. Kun sitten kysytään, että no kestääkö tämä hallitus sitten loppuun asti, niin joudun jo vastaamaan, että en minä tiedä. Toivon hallituksen pysyvän kasassa, mutta epäilen sitä.

Olen keskustellut paljon ihmisten kanssa myös sote-uudistuksesta. Siitäkään ei kukaan oikein ymmärrä mitään – paitsi sen, että koko uudistus siirtyi viikossa vuodella eteenpäin. Vielä edellisellä viikolla vakuuteltiin toista, mutta näin vain kävi.
No minulta tietysti kysytään, että miksi näihin asioihin ei perehdytä paremmin, miksi annetaan kommentteja vaalien ajankohdista ja soten voimaantulosta ennen kuin otetaan asioista selvää. Olen joutunut taas sanomaan, että en minä tiedä. Minustakin se on käsittämätöntä.

Torstaiaamuna istuin Mikkelin torilla. Siellä pienpanimon edustaja kysyi, mitä tapahtuu alkoholilaille ja onko se Pekka Puska sotkenut koko asian. Vastasin, että laki kaatuu jos oppositio äänestää vastaan ja kaikki kansanedustajat saavat äänestää asiassa ”omantunnon mukaan”.
No minulta kysytään tietysti, että miksi tässä asiassa omatunto on vapaa? Koko ajatus ryhmäkuristahan liittyy siihen, että hallitus saa esityksensä läpi. Jälleen vastaan, etten tiedä enkä ymmärrä itsekään.

Kesäiset keskusteluni ovat vakuuttaneet minut siitä, että politiikan uskottavuus jatkaa rapistumistaan, kun niin hallitus kuin oppositio selittelevät ja muuttavat päätöksiään.
Politiikan on kokonaisuudessaan muututtava läpinäkyvämmäksi ja perustellummaksi. Hallituksen tehtävä on harkita päätöksensä paremmin, tiedottaa yhtenäisemmin ja pitää huolta, että se puhuu yhtenäisellä äänellä. Nyt vaaditaan johtajuutta. Muuten kukaan ei pian jaksa ottaa tätä touhua vakavasti.