Hyvä veli -verkosto haittaa kilpailukykyämme

Pari päivää sitten uutisoitiin, että jääkiekkoilija Mikael Granlund teki kolmeksi vuodeksi 15 miljoonan euron sopimuksen. Eli vuosipalkka on vähän alle viisi miljoonaa euroa. Tätä on ihannoitu ja ylistetty sosiaalisessa mediassa ja lehtien palstoilla. Miksi? Koska urheilijan arvo mitataan rahassa. Hyvät pelaajat saavat julkisuutta ja ovat joukkueelle tärkeitä. Tämän suurin osa suomalaisista hyväksyy. Urheilijat ovat idoleita ja tähtiä.

Eilen puolestaan uutisoitiin pörssiyhtiöiden johtajien palkkojen noususta. Jotkut heistä tienaavat granlundmaisia summia. Tätä kaikki suomalaiset taas eivät hyväksy. Eivät, vaikka johtajat maksavat tuloistaan isot verot valtiolle ja valtio saa näin enemmän tuloja kuin jos tuo raha maksettaisiin osinkoina osakkeenomistajille. Verotus olisi silloin kevyempi. Lisäksi monet johtajat saavat tulospalkkausta – palkat ovat suuria silloin, jos firmalla menee hyvin. Ja aivan lopuksi: on tietysti yrityksen ja sen osakkeenomistajien oma asia, kuinka paljon he päättävät maksaa palkkaa johtajalle.

Silti on hyvä kysymys, miksi pörssiyhtiöiden johtajille maksetaan näin suuria summia. Väitetään, että jos palkat olisivat pienempiä, johtajat karkaisivat ulkomaille. Se on pötyä. Kuinka monta isoa suomalaista toimitusjohtajaa muka nyt on ulkomailla? En tiedä yhtään.

Suurin ongelma tässä on, että työläisen on todella vaikea ymmärtää miljoonien vuosipalkkoja. Kun vielä samat ihmiset istuvat ristiin eri hallituksissa ja pitävät huolta toistensa palkoista ja palkkioista, voi hyvällä omalla tunnolla sanoa, että Suomessa on hyvä veli -verkosto. Kun nämä samat toimitusjohtajat esittävät, että Suomen kilpailukyvyn vuoksi työväen palkkoja ei saa nostaa, on päivänselvää, että näyttää härskiltä, että omia palkkoja kyllä voi nostaa. Tästä syystä tulevista palkkaneuvotteluista voi tulla vielä vaikeammat kuin mitä on povattu. Täytyy muistaa, että työmarkkinajärjestöillä on yhä liikaa valtaa Suomessa. Jokaisen yrityksen pitäisi kykyjensä mukaan sopia palkoista ja työajoista. Yhden koon sukkahousut eivät sovi kaikille.