Veturimiehet heiluttavat kuin huonossa tv-sarjassa

Ilokseni olen huomannut, että myös ammattiyhdistysliike on monissa puheenvuoroissa peräänkuuluttanut muutoksen tarvetta. Harmi vain, että se ei näköjään koske heitä itseään. Se on käynyt ilmi, kun olemme saaneet seurata tyypillistä suomalaista poliittista teatteria – vai pitäisikö sanoa tv-sarjaa. Huonoa tv-sarjaa. Siinä on ennalta-arvattava juoni ja aina sama loppunäytös. Näyttelijät voivat vaihtua, mutta roolihahmojen suunta ei. Yksi sarjan arkkihahmo on ”Mr AY”.

Tässä jaksossa tuon roolin tekevät veturimiehet. Jakson nimi on vetävästi ”Junaliikenne avataan kilpailulle”. Tämä avaaminen tehdään juuri niin kuin VR on itse halunnut. Mutta sitten tuleekin käänne: veturimiehet ovatkin vihaisia! Siis ammattiyhdistysliike vastustaa.
Se on paitsi liiankin tuttu juonenkäänne myös älytöntä. Kun kilpailu lisääntyy, tarvitaan lisää vetureita ja lisää niiden kuljettajia. Ja koska heitä ei tällä hetkellä kouluteta tarpeeksi, kuljettajista tulee pulaa ja palkat nousevat. Niin on käynyt Ruotsissa, kun kilpailu siellä avattiin.

Eikö silloin ole järjenvastaista järjestää mielenilmaisu, josta kärsivät asiakkaat? Tuntuu myös siltä, että VR on sen hyväksynyt, sillä he eivät pane tikkua ristiin neuvotellakseen, vaan he ilmoittavat, että tämä on poliittinen asia. Eivät veturimiehet olisi lähteneet mielenilmauslippua heiluttelemaan ilman ay-liikkeen ja demareiden masinointia. Sehän tässä tietenkin on takana.

VR:n avaaminen kilpailulle on hyvä asia. Tarvitsemme parempia ja halvempia liikkumistapoja. Syy on se, että taloutemme yksi suuri ongelma on, että työpaikat kasaantuvat kasvukeskuksiin eikä työvoimaa riitä kaikkialle, koska he eivät pääse liikkumaan tarpeeksi joustavasti.
Näillä kaikilla toimilla on väliä, koska vaikka talous kasvaa tänä vuonna jopa kolme prosenttiyksikköä, on ensi vuoden ennuste alle kahden. Otamme tänä vuonna lisälainaa yli kolme miljardia euroa ja koko lainamäärä kipuaa 110 miljardiin euroon. Kun väestö vanhenee ja maailmalle ennustetaan hitaan kasvun aikaa, yhtälön karuus tulee ilmi. Muutosta vastustamalla sitä ei ratkaista.