Sininen vaihtoehto ei ole vaihtoehto

Kansanedustajien blogit

Olen ollut melkein koko elämäni ajan tekemisissä markkinoinnin kanssa. Erilaisissa projekteissa on ollut lopulta kyse hyvin samantyyppisestä asiasta. Olen rakentanut tuotteita. Siinä ei ole riittänyt, että itse uskon asiaani, tuotteeseeni, oli se sitten jääkiekkojoukkue, urheilija tai moni muu. Matkan varrella on olennaista, että asiaan alkavat uskoa myös rahoittajat, erilaiset yhteistyökumppanit ja lopulta tietysti kuluttajat, kansalaiset – tai vaikkapa äänestäjät. Siis ihan tavalliset ihmiset.

Tuotteisiin liittyy ennen kaikkea arvolupaus. Se tarkoittaa sellaista asiaa, joka saa laajat ihmisjoukot ajattelemaan, että tuon asian tai tuotteen tai palvelu hankkiminen jollain tapaa parantaa hänen elämäänsä. Sen jälkeen tai samaan aikaan tuote pitää paketoida niin, että sitä voi markkinoida. Asia tai tuote pitää pystyä kuvailemaan niin, että normaali ihminen ymmärtää sen nopeasti.
Lyhyesti: pitää olla sisältöä, jolle löytyy markkinarako.
Tämän päivän maailmassa tuotteita on joka lähtöön ja kilpailu on kovaa. Mutta jos edellämainitut täyttyvät, voidaan saavuttaa jotain. Tietysti merkitystä on käytännön toteutuksella: markkinoinnissa pitää valita oikeat kanavat ja tulla ulos mediassa ja mainonnassa yhtenäisellä viestillä, joka on hyvin suunniteltu ja hyvin toteutettu.

Sininen vaihtoehto on uusi puolue, joka hätiköiden kyhättiin yhteen ja jolta puuttuu kaikki yllämainittu. Heiltä puuttuvat viesti, markkinarako ja suunnitelmallisuus. Heillä ei oikeastaan ole mitään. Heidän pääviestinsä oli alussa, että he eivät kannata Halla-ahon rasistista linjaa – jonka he olivat ennen hyväksyneet. Välillä he ovat macronilaisia ja välillä heillä on hallitusohjelma ja nyt viimeksi he ovat keksineet keskiluokan – varmaan siksi, että he olivat kuulleet jonkun analyysin, jonka mukaan Donald Trump valittiin presidentiksi keskiluokan avulla.

Jos olen jotain oppinut markkinoinnista ja saavutuksista ylipäänsä, niin tämän: et voi saavuttaa mitään vain vastustamalla jotakin tai jotakuta toista. Pitää olla jotain omaa. Sinisellä vaihtoehdolla omaa on tällä hetkellä vain 1,6 prosentin kannatus, joka sekin mahtuu virhemarginaaliin. Eli käytännössä heillä ei ole edes kannatusta.
Tähän se ei jää. Jussi Niinistö väläytti jo, että he voisivat mennään yhteen keskustan kanssa. Sehän tarkoittaa uusia hallitusneuvotteluja. Yksi asia on selvä: jotain tuon uuden vaihtoehdon pitää tehdä. Tässä kokoonpanossa hallitus ei tule menemään seuraaviin vaaleihin. Tämä näytelmä ei vielä ole loppu. Ja veikkaan myös, että moni näyttelijä teki virhearvion suostuessaan rooliinsa.