Kuolema on hän-jonka-nimeä-ei-mainita

Viimeaikaiset tapahtumat ovat tuoneet kuoleman lähelle meitä kaikkia. Voimme kaikki tuntea kuinka lähelle se joskus tulee – ja niin kuin olemme huomanneet, se voi iskeä koska vain.
Mutta oletteko huomanneet, että kuolema on juuri se asia, josta ei ole puhuttu? Tai tavallaan tietysti on, kun uhreja on laskettu. Mutta itse asiaa, itse kuolemaa ei julkisuudessa ole pysähdytty pohtimaan. Meille sanotaan kyllä, että elämän pitää jatkua. Niinhän sen pitääkin, mutta tavallaan tuo lause saa meidät ehkä unohtamaan, että jonkun elämä ei todellakaan jatku.

On tietysti ymmärrettävää, että kuolemaa käsitellään niin vähän. Se on jotain meitä suurempaa, joka koskee ihan kaikkea. Etenkin läheisen kuolema on asia tai tapahtuma, jota ei pysty edes ymmärtämään, ennen kuin se sattuu kohdalle.
Minä palaan yhä uudestaan isäni kuolemaan. Se tuntuu vaikuttavan aina ja ikuisesti. Suoraan sanottuna siitä on vaikea päästä yli. Ehkä ei pidäkään. Pikku hiljaa kaipaus muuttaa luonnettaan, mutta pois se ei mene koskaan.

Erityisen julmalta kuolema tuntuu, kun syyttömiä ihmisiä kuolee siksi, että he sattuvat olemaan väärässä paikassa väärään aikaan. Voin vain kuvitella miltä tuska tuntuu, kun se tulee nurkan takaa odottamatta. Kun vanhempi ihminen kuolee, tuntuu se vähän luonnollisemmalta, mutta kun esimerkiksi tänä kesänä eräs tuttu, hyvin nuori ihminen kuoli, se tuntui yksinomaan väärältä.

Jokainen kuolema on koskettava. Yksi elämä päättyy, mutta tuo päätöshetki väreilee surun laineita ympärilleen. Ne laineet tavoittavat ja koskettavat usein kymmeniä ihmisiä. Se on aalto, jota kukaan ei pääse pakoon.
Kuolema on kuitenkin asia, joka meidän kaikkien joskus on kohdattava, halusimme tai emme. Onneksi omassa surussa melkein kaikilla on joku toinen ihminen, jonka kanssa voi käydä yhtäaikaa surua läpi. Se tuo lohtua, vaikka jokainen suru on tietysti erilainen. Ehkä helpottaa, jos uskoo kuolemanjälkeiseen elämään, en osaa sanoa.

Uskon, että suurin osa ihmisistä pelkää kuolemaa ja miettii, mitä sen jälkeen tapahtuu. Siinä kohtaa toteutuu ehkä kuoleman yksi hyvä puoli. Ainakin se on tasa-arvoinen.