Me suomalaiset emme ymmärrä hurrikaaneista mitään

Äskettäiset uutiskuvat hurrikaani Irmasta ovat nostaneet mieleeni muistoja ja tunteita. Muistan vielä kuin eilisen päivän pahimmat hetket yksinpurjehduksellani. Tuulimittari oli pohjassa ja näytti 70 solmua tuulta. Kun myrsky oli pahimmillaan, kaikki irtonainen lenteli aaltojen harjalla. Minä pidin silmilläni laskettelulaseja, että näkisin edes jotain. Kerran otteeni herpaantui ja vene meni ympäri – masto alas ja köli ylös. Itsestään se sitten oikenee, mutta adrenaliini purskahteli elimistössä.

Suomessa on vaikea ymmärtää minkälaiset tuulet hurrikaanit luo. Meillä aina nauretaan jos jossain muualla maailmassa sataa vähän lunta ja kaupungit menevät sekaisen. Mutta me puolestamme emme oikein kyllä ymmärrä mitä tämmöinen hurrikaani oikein tekee ja millainen voima tuulella on.
Kun meillä on myrskyvaroitus, tuulet ovat yli 20 m/s ja kun tuuli siitä vielä yltyy, alkaa puita kaatua. Irma-hurrikaanin tuulen nopeus on yli 80 m/s. Jos semmoinen tuuli iskee, kaatuisi meillä joka ikinen puu, joka tielle sattuu. Kun siihen vielä lisätään puolesta metristä metriin sadevettä, niin katastrofi on selvä.

Olen seurannut aika tarkkaan hurrikaani Irman liikkeitä, koska poikani Leo on Floridassa. Hän on nähnyt läheltä seuraukset, jotka Irma jätti pyhkäistessään Karibian saarten yli. Se on kauhistuttava.näky.
Nykyään Floridassa talojen rakennusmääräykset ovat semmoisia, että talot voivat kestää hurrikaanin. Niinikään siellä myydään ikkunoita, joiden luvataan kestävän hurrikaanin. Nythän se nähdään,
Hurrikaanin reittiä on mahdoton vielä arvioida, en siis tiedä sattuuko se poikani kohdalle. Sen tiedän, että Floridassa ollaan hysteerisiä. He tietävät mitä on odotettavissa. Tämä hurrikaani on kaikkien aikojen voimakkain – eli ei ihme, että tunteet ovat siellä pinnassa. Vielä ei poikani asuinalueelle ole annettu evakuointimääräystä. Silti yritin löytää vapaita lentoja, mutta kaikki sopivat reitit olivat täynnä – sekä Euroopaan että Bostoniin, jossa olisi ollut tuttujamme.

Aika voimaton on olo, mutta luotan koulun suunnitelmiin.Siellä on vettä ja ruokaa ja generaattorit on testattu. Nyt pitää vain toivoa Leon puolesta, että Irma ei satu ihan kohdalle ja että se heikkenee matkalla. Kaikki ovat hermona, mutta nyt kädet ristiin ja toivotaan parasta: muuta ei voi tehdä. Ainoa hyvä puoli on, että Floridassa on kokemusta hurrikaaneisa – joskaan ei näin kovasta