Työryhmä on politiikassa harhautus – niin ei tarvitsisi olla

Johdin opetus- ja kulttuuriministerin asettamaa työryhmää, joka esitti uusia tapoja selkeyttää valtion roolia liikuntapolitiikassa. Teimme urheilutyöryhmän raporttia pitkään ja hartaasti, yritimme kuulla kaikkia, jotka jotenkin liittyivät aiheeseen. Käytimme siis valtavan määrän aikaa saadaksemme jotain järkevää aikaan. Lopputuloksen luovutimme urheiluasioista vastaavalle Sampo Terholle.

Todella yritän taistella, että kaikesta siitä tekemästämme työstä myös seuraa jotain konkreettista. Sen olen huomannut, että ihmiset istuvat tässä maassa kaiken maailman ryhmissä ja miettivät asioita – mutta suurin osa raporteista ei johda yhtään mihinkään – tokko niitä moni edes lukee.
Miettikää kuinka paljon palaa aikaa hukkaan.

Yksi syy tälle on tietysti se, että todellisuudessa ei ole tarkoituskaan saada aikaan mitään toteuttamiskelpoisia päätöksiä ja jos niitä syntyykin, ne unohdetaan kaikessa hiljaisuudessa. Työryhmien tarkoitus on usein vain peittää se tosiasia, että yhdessä ei pystytä päättämään asioista. Kun ei löydy johtajuuttakaan viemään asioita loppuun asti, niin perustetaan työryhmä. Miten kävi teiden yhtiöittämiselle? Miten perhevapaille ja yritystuille?
Yksi syy näiden työryhmien perustamiseen on myös antaa ihmisille kuva, että he saavat olla mukana päättämässä. Tämä siksi, ettei vain tulisi semmoista kuvaa, että pieni piiri tekee päätökset – niin kuin todellisuudessa tapahtuu.

Meidänkin puolueessamme on istunut vaikka kuinka monta ryhmää. Esimerkiksi verotyöryhmä, joka on tehnyt ehdotuksia, jotka eivät johda yhtään mihinkään. Se siis ei ole ongelma, että ryhmiä perustetaan. Ongelma syntyy, jos ryhmä ”perustaja” ei kanna vastuutaan siitä, että ryhmän työtä käytetään hyväksi. Meidän ryhmämme teki kovasti töitä ja mielestäni saimme hyviä ehdotuksia aikaisesti. Nyt onkin tärkeää, että niitä toteutetaan. Uskon, että ministeri Terho tuleekin tekemään niin ja vie suomalaista liikuntaa ja huippu-urheilua eteenpäin. Sen voin sanoa, että ryhmämme työ oli siitä hienoa, että kenelläkään ei ollut poliittista agendaa. Kerrankin mentiin asiat edellä!