Demarit on vallattu

VR-yhtiöstä tehty välikysymys on taas hyvä esimerkki siitä, kuinka demarit ovat täysin ay-liikkeiden talutusnuorassa. Veturimiesten liitto ja pari muuta ovat painostaneet demareita, ja siksi välikysymys on tehty.
Antti Lindtman kokosi välikysymyksen: se oli niin läpinäkyvää, kun hän yksi päivä kävi istuntosalissa läpi kaikki oppositioryhmät, jonka jälkeen hän kävi kertomassa pääministeripuolueen eduskuntaryhmän puheenjohtajalle Antti Kaikkoselle tulokset. Välikysymyksen allekirjoittajaksi laitettiin sitten Harry Wallin, joka on toiminut veturinkuljettajana. Miksi tämä välikysymys tuli nyt? No koska oppositiolla on hätä kädessä. Budjetissa ei ollut heille tarttumapintoja, joten oli pakko keksiä jotain. VR kelpasi aiheeksi, vaikka välikysymys olisi oikeastaan pitänyt tehdä aikoja sitten.

Toinen syy välikysymykselle on se, että koko demaripuolue on täysin sekaisin. Puolue on jakautunut falangeihin, ja siksi ulkopuoliset voimat ovat ottaneet niin vahvan otteen sosialidemokraattisesta kansanliikkeestä. Antti Lindtman kuuluu siis Eero Heinäluoman leiriin, kuten Maarit Feldt-Ranta, joka juuri hävisi presidenttiehdokasvaalit Antti Rinteen ehdokkaalle Tuula Haataiselle. Sitten on vielä kolmas ryhmä: Jutta Urpilaista kannattava ryhmittymä. Tätä sisäistä eripuraa ay-liike käyttää hyväkseen ja ottaa valtaa, joka kuuluisi jäsenistölle. En voi ymmärtää kuka voi luottaa tähän porukkaan.

Välikysymys VR:n tilanteesta on näillä taustoilla ymmärrettävä – joskin tyhmä ja turha – veto demareilta. Mutta sitä en voi ymmärtää, että myös ruotsalaiset ja kristilliset lähtivät tähän ay-masinoituun lauluun mukaan. Vasemmalle kallistuneet vihreät ja vasemmisto sopivat räkyttäjiksi, mutta nyt Anne Berner jää ihan yksin. Toivottavasti hallitus on jatkossa yhtenäinen eikä Berner joudu puolustamaan hallituksen asiaa yksin.

Välikysymys oli monelta osin harhaanjohtava. Ensinnäkin tämmöinen monopoli on pakko purkaa. Toisekseen se tulee johtamaan kilpailuun, joka hyödyttää kuluttajia uusina innovaatioina, parempana palveluna ja hintojen laskuna. Niin on käynyt muuallakin. Vaunuja vuokraava yritys saa vuokratuloja ja pystyy ostamaan uusia vaunuja, jolloin kapasitetti lisääntyy. Seurauksena raideliikenne muuttuu houkuttelevammaksi ja ihmiset matkustaisivat enemmän ilmastoystävällisillä junilla. Siksi en voi sitten kuitenkaan ymmärtää, miksi vihreät tätä vastustavat. No, tiistaina saadaan näihin ehkä selvyyttä, kun välikysymystä käsitellään.