Keskustan jarrutustaistelu

Helsingin kaupunginjohtaja Jan Vapaavuori on kutsunut 21 kaupunkia koolle – omia etujaan ajamaan. Tässähän ei tietenkään ole mistään muusta kysymys kuin kapinasta maakuntamallia vastaan, mikä on ihan ymmärrettävää.
On sanottu, että kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo meinaa vielä puhua Vapaavuoren kanssa, mutta siihen en usko. Ei Orpokaan ole järin kiinnostunut koko mallista. Eikä ole syytäkään. Maakuntamalli on keskustalle vain yksi keino keksiä uusia rakenteita, joihin se yrittää sementoida alati hupenevaa valtaansa. Kyse on puhtaasta valtapolitiikasta. Kaupungit ovat tulevaisuuden talouden ajureita. Ihmiset ymmärtävät tämän ja siksi maaseutu tyhjenee. Samalla putoaa keskustan kannatus. Nyt se toivoo voivansa ulosmitata viime hetkellä rahaa ja valtaa.

Olen täysin vakuuttunut, että keskustalaiset itsekin ymmärtävät, ettei tässä maailman ajassa ole mitään järkeä lisätä byrokratiaa ja mutkistaa yhteiskunnan rahavirtoja. Samalla nuo virrat altistuvat kasvavissa määrin poliittiselle paineelle. Pian voi olla niin, että samat ihmiset jakavat kansanedustajina valtion rahaa maakunnille, maakunnissa valtion rahaa kunnille ja palveluntuottajille ja kunnanvaltuutettuina paikallisiin hankkeisiin. Jos ei siinä ole korruption vaara niin ei missään.

Suuret kaupungit eivät ymmärettävästi halua luopua monesta tehtävästä, jonka maakunnat vievät heiltä. Valtapeliä tietysti sekin: se heikentää kaupunkeja ja niiden määräysvaltaa. Mutta kaupungeilla on hyvät argumentit. Digitaalisuus ja maailman nopea muutos ajaa kaikkea päätöksentekoa yhä joustavammaksi – kaupungit hakkaavat tässä poliittiset maakuntaneuvostot mennen tullen.

On jokaisen suomalaisen etu, että pidämme huolta niistä keskuksista, jotka jauhavat hyvinvointisa jaettavaksi myös muualle Suomeen. Isoja kaupunkeja on syytä kuunnella herkällä korvalla. Sitä paitsi: hallitusohjelmassa lukee, että säätelyä ja byrokratiaa pitäisi vähentää. Sen voi näköjään unohtaa jos kyse on oman puolueen edusta.