Poliittinen sote-sekoilu on hyödyttänyt yrityksiä

Sosiaali- ja terveyspoliittista kokonaisuudistusta eli kaverien kesken sotea on yritetty nyt kohta kymmenen vuotta ilman tulosta. Tuskin valmista syntyy nytkään, sen verran hataralla pohjalla mennään. Eihän keskusta ole edes hyväksynyt valinnanvapausmallia, joka lähtee lausuntokierrokselle.
Poliittinen yleiskuva soten taustalla on sinänsä yksinkertainen. Keskusta saa maakuntamallin ja siitä vastineeksi kokoomus – eli minun puolueeni – virittää valinnanvapausmallin taas niin äärirajoille kuin pystyy. Mahtaakohan se läpäistä seulaa.
Selvää on joka tapauksessa, että isoja sosiaali- ja terveyspoliittisia päätöksiä tehdään ideologisten ajatusten mukaan – ei sen mukaan, mikä olisi paras malli Suomelle.

Ketkä tästä iänikuisesta vääntämisestä sitten hyötyvät? Eniten yksityiset terveyspalveluyritykset, joiden arvot ovat nousseet sadoilla miljoonilla. Pääomasijoittaja EQT teki 600 miljoonaa euroa voittoa, kun Terveystalo listautui pörssiin. Siinä kyljessä monet muutkin tekivät miljoonia.
Pihlajalinnan arvo on myös kasvanut sadoilla miljoonilla. Suurimpia omistajia ovat vakuutusyhtiöt ja jotkut yksityiset, joista on tullut miljonäärejä.
Poliittinen sote-sekoilu on jättänyt julkisen sairaanhoidon kehittämisen puolitiehen. Se on antanut yrityksille mahdollisuudet kehittää toimintojaan ja tehdä kauppaa kuntien ja kaupunkien kanssa. Monet poliitikot ovat siirtyneet näiden yritysten palvelukseen. Muistakin puolueista liikettä on ollut, mutta kokoomuslaiset ovat nousseet esimerkiksi Mehiläiseen näkyville paikoille. Syy tähän on tietysti päivän selvä: isossa yrityksessä on paljon paremmat palkat ja optiot tai muut palkkiojärjestelyt.
Tässähän sinänsä ei ole mitään laitonta, mutta kysymys kuuluukin, miltä se näyttää. Ilmiselvää on, että heitä ei ole palkattu terveysalan ammattilaisina vaan poliitikkoina, jotka voivat suhteillaan vaikutta siihen, millainen sote-uudistuksesta tulee. Jokainen ihminen saa tietysti tehdä ihan niin kuin haluaa. Itsehän he joutuvat elämään näiden asioiden kanssa.

Tietysti kaikki olisi erityisen hyvin, jos sotesta päättävät poliitikot eivät olisi näiden yritysmaailmaan siirtyneiden ihmisten ohjailtavissa. Nyt näyttää liian usein siltä, että ensin luodaan bisnesmallit ja sen jälkeen niihin sovitetaan sote-uudistus. Pihlajalinna on vähän kuin sote-uudistus pienessä koossa.
No hyvä että joku kehittää toimintojaan, kun sotea ei näytä syntyvän. Nyt ainakin yritykset – omistajinaan pankit ja vakuutusyhtiöt – ovat valmiita soteen ja ovat ottaneet kaiken hyödyn irti siitä, että poliitikot tappelevat eikä sotea synny.