Oma etu syrjään!

Kautta aikain ihmisten jakama arvomaailma ja tavat toimia ovat muuttuneet. Niin on käynyt nytkin, mutta puolueet ja poliitikot eivät sitä oikein tunnu huomaavan. Ihmiset eivät näe maailmaa enää samalla tavalla tuttujen ja turvallisten ideologioiden läpi. Lisäksi kansa on valveutunutta – suomalaisten koulutustaso on noussut muutamassa vuosikymmenessä hurjasti.

Mutta puolueet, ne jyskyttävät päätöksiä ja ehdotuksia, joiden ajurina on niiden oma valta tai pienen mutta vaikutusvaltaisen eturyhmän mielipide, joka on puettu ideologian kaapuun. Ja kuvittelevat, etteivät äänestäjät ymmärrä sitä.

Hyvä esimerkki on sosiaalipoliittinen kokonaisuudistus. Mikään yleinen etu tai tutkijoiden kanta ei tue maakuntamallia. Sitä kannattaa keskustapuolue, vaikka malli on lopulta haitallinen myös keskustan äänestäjille. Muut puolueet äänestäisivät maakuntauudistuksen kumoon.

Meidän puolueemme taas haluaa maakuntauudistuksen vastineeksi näyttää ideologiansa mukaan, että yrittäjyyttä pitää kannattaa. Keinona on vain liian pitkälle viety valinnanvapaus. Ilman keskustaa sote rakennettaisiin sairaanhoitopiirien ympärille ja ilman meidän puoluettamme valinnanvapaus ulottuisi vain perusterveydenhuoltoon, kuten Ruotsissa.

Näin rakennettuna sote olisi paras Suomelle ja näinhän meidän pitäisi tehdä. Sitä ihmisetkin odottavat, että teemme mahdollisimman yleisen edun mukaisia ratkaisuja – etenkin näin suurissa ja kauaskantoisissa kysymyksissä. Siihen tehtävään meidät on valittu.

Tämän viikon presidentinvaaligallup tukee myös tätä näkemystä. Ei ihmisiä kiinnosta puolue tai ideologia, kun asia on oikea. Tästä syystä Sauli Niinistön kannatus on niin korkealla. Suomalaiset pitävät häntä parhaana vaihtoehtona, ja syystäkin.

Olen sitä mieltä, että päätöksiä tehdään liikaa ideologien ja puolueiden vallan vuoksi. Ykkössijalla pitäisi olla Suomen ja sen kansalaisten etu.

Jokainen päätös on politiikassa joka tapauksessa kompromissi. Juuri siksi oma ja lähipiirin etu on työnnettävä syrjään – muuten mikään uudistus ei onnistu, niin kuin nyt surullisen usein näyttää käyvän.  Tähän on saatava muutos.