Uudenmaan kokoomus: Nyt viimeistään tasoristeykset kuntoon

Tiedote 26.10.2017
Julkaisuvapaa: heti

Uudenmaan kokoomuksessa ollaan järkyttyneitä torstaina Raaseporissa sattuneesta tasoristeysonnettomuudesta, jossa neljä henkilöä menehtyi ja useita loukkaantui junan törmättyä puolustusvoimien ajoneuvoon. Puheenjohtaja Miikka Soivion mukaan Suomen tasoristeykset olisi aika saada kuntoon.

– Tällä vuosituhannella onnettomuuksia on ollut yli 780 ja niissä kuolleita reilut 120, loukkaantuneista puhumattakaan. Kuinka monta elämää pitää vielä haaskata, ennen kuin asialle tehdään jotain, hän ihmettelee.

– Kyllä tällaisten perusasioiden pitää olla kunnossa.

Soivion mukaan tasoristeyksiin tulisi saada vähintäänkin varoitusvalot. Hän viittaa STT:n torstaiseen uutiseen, jonka mukaan vartioimattomia tasoristeyksiä on Suomessa yli 2500 kappaletta. Liikennevirasto on myös kehittänyt aurinkokennolla toimivan varoitusvalon, joka on asennettu tähän mennessä vasta 30 tasoristeykseen.

– Liikenneministeri voisi nyt tarttua asiaan ja katsoa, että tasoristeyksiin saadaan asianmukaiset turvajärjestelyt jo ensi vuoden budjettiin.

Uudenmaan kokoomus esittää Soivion mukaan osanottonsa uhreille ja heidän omaisilleen.

– Voimia ja jaksamista heille kaikille. Ei tällaista pitäisi tapahtua.

Lisätietoja:

Miikka Soivio, puheenjohtaja