Opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut historiallisen sote-uudistuksen pyörteissä
Psykologi- ja kuraattoripalvelut olisivat jääneet sivistystoimialalle kuntiin, jos olisin saanut itse päättää. Näin ei kuitenkaan eduskunta päättänyt. Opiskeluhuoltolainsäädännössä määritetään, että opiskeluhuoltoa toteutetaan opetustoimen ja hyvinvointialueen monialaisena suunnitelmallisena yhteistyönä, yhdessä opiskelijoiden ja heidän huoltajiensa kanssa. Opiskeluhuoltoon lasketaan kuuluvaksi psykologi- ja kuraattoripalvelut sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut. Opiskeluhuollon tarkoituksena on ennaltaehkäisevästi edistää omalta osaltaan muun muassa oppilaiden oppimista ja hyvinvointia sekä terveyttä. Tärkeitä osa-alueita ovat myös sosiaaliseen vastuuseen, vuorovaikutukseen ja osallisuuteen liittyvät asiat.
Koulujen näkökulmasta näen uudistuksen ajoittamisen keskelle lukuvuotta haastavaksi. Taustalla on tehty paljon töitä, ettei uudistus näkyisi oppilaiden, perheiden tai opetuksen järjestäjän arjessa. Psykologit ja kuraattorit jatkavat työtään samoissa kouluissa ja oppilaitoksissa kuin tähänkin asti. Sama yhteistyö jatkuu koulujen työntekijöiden ja oppilaiden ja heidän vanhempien kanssa. Tämä osaksi siksi, että opiskeluhuoltopalvelujen on oltava lain mukaan oppilaiden ja opiskelijoiden helposti saavutettavissa.
Suurena positiivisena mahdollisuutena tässä muutoksessa näen entistä tiiviimmän yhteistyön sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijöiden kanssa. Työssäni konsultoivana erityisopettajana olen nähnyt, kuinka tärkeää on tehdä saumatonta yhteistyötä oppilaiden hyvinvoinnin eteen mm. perheneuvolan, sosiaalityön ja nuorisoaseman kanssa. Tarvitaan selkeitä polkuja, joita seuraten on helppo edetä hyvissä ajoin, matalalla kynnyksellä oppilaiden hyvinvointi edellä.
Mielestäni on tärkeää, että työntekijämitoitus katsotaan kunnittain, eikä alueellisena kokonaisuutena. Itselleni on tärkeää, että hyvinvointialueella opiskeluhuoltopalvelut toteutetaan lähipalveluperiaatteella.
Alkuvaiheessa myös järjestelmien ja laitteiden yhteen sovittaminen saattaa aiheuttaa ongelmia. Nykyisellään jokaisella hyvinvointialueella on omat toimintatapansa ja näkemyksensä, miten kuraattoreiden ja psykologien toiminta kohtaa suhteessa opetuksen järjestäjän toiveisiin. Yhteisten käytänteiden muovautuminen tulee viemään oman aikansa.
Toivon uudistukselta, että nykyiset hyvät käytänteet jatkuvat ja moniammatillisuus kukoistaa myös tulevaisuudessa, mutta kehitykselle pitää antaa myös mahdollisuus. Tärkeää on löytää yhteneväiset näkemykset, tavoitteet ja toimintatavat yhteisöllisen opiskeluhuollon toteuttamiseen kuntien kanssa. Hyvinvointialueella tulee jatkaa yhteisten hoito- ja palvelupolkujen suunnittelua ja käyttöönottoa koko alueen oppilaiden hyväksi. Toisinaan pohdin, että jääkö opiskeluhuolto sote-uudistuksen pyörteissä häviäjäksi ja eriytyy koulujen arjesta. Näin ei saa missään nimessä tapahtua vaan on huolehdittava, että tulevaisuudessakin kuraattorit ja psykologit ovat koulujen arjessa tukemassa oppilaita heidän haasteissaan sekä auttavat opettajia hoitamaan opetustyötään.
Virpi Räty
Kirjoittaja on konsultoiva erityisopettaja sekä Keski-Uudenmaan Hyvinvointialueen aluehallituksen jäsen ja kokoomuksen aluevaltuustoryhmän varapuheenjohtaja