Ei vain tunnin juna, vaan satojen vuosien raideratkaisu
Tunnin juna -termi kätkee taakseen yhden suurimmista muutoksista eli Lohjan, Vihdin ja Kirkkonummen Veikkolan sekä Espoon kannalta Histan alueen saamisen osaksi rataverkostoa. Tämä rataosuus Helsinki – Lohja on koko alueellemme Espoo, Veikkola, Vihti ja Lohja, todella merkittävä ja tukisi näiden kaikkien asuntoalueiden sekä työpaikka-alueiden liikkumista ja kehittymistä. Tunnin junaa pitääkin aina muistaa tarkastella myös laajemmin kuin ainoastaan Turku-Helsinki välin nopeutumisena.
Palveleeko tunnin juna kaikkia? Ei varmasti, jos tarkastellaan asiaa ihan vaikka Vihdin tai Lohjan kannalta, niin kaikki kuntalaiset eivät koskaan tule asumaan aseman välittömässä läheisyydessä. Uuden junayhteyden myötä liikenteen mahdollisuudet olisivat kuitenkin parantumassa. Pitkässä juoksussa uusi rata toisi varmasti myös mahdollisuuksia Hanko-Hyvinkääradan hyödyntämiseen uudella tavalla ja ne yhdistyvät nimenomaan juuri Vihdin ja Lohjan välisellä rataosuudella.
Rantaradan varressa on myös huolta junaliikenteestä, niin lainaten tunnin junan sivuilta: ”Turun tunnin junan valmistumisen jälkeen Helsingistä olisi mahdollista lähteä Turun suuntaan tunnissa kahdeksan junaa, joista neljä jatkaisi Rantarataa pitkin Kirkkonummelle ja neljä Espoo–Salo-oikoradalle.” Junaliikenne olisi siis jatkossa mahdollista ohjata näille molemmille radoille. Lisäksi lähijunaliikenne varmasti pitäisi asemansa ja sen rooli olisi merkittävä myös Lohja-Helsinki välin uusille asemille.
Me olemme nyt päätöksen edessä, joka kantaa paljon pidemmälle, mitä itse ehdimme edes näkemään ja kokemaan. Ratahankkeiden aikaperspektiivi on todella pitkä, jos katsotaan taaksepäin esimerkiksi rantarataa ja sen historiaa aina 1800-luvun loppupuolelle saakka. Samalla aikaperspektiivillä olemme tunnin junan osalta noin vuoden 2150 tienoilla. Silloin voimme katsoa tilannetta sen tilannetta yhtä kauas taaksepäin kuin nyt katsoisimme rantaradan ensimmäisiä vaiheita. Tämän päätöksen kanssa ei siten voida katsoa vain nykyhetkeä. Me olemme tekemässä todella pitkän ajan osalta vaikuttavaa päätöstä.
Taloudellisesta kannattavuudesta on puhuttu ja se on toki ymmärrettävää, mutta myös tärkeää. On hyvin mahdollista tai jopa todennäköistä, että rata ei tuota siihen investoitua rahaa suoraan takaisin, mutta välilliset hyödyt voivat sen sijaan kasvaa hyvinkin suuriksi ja alueellinen vaikutus tulisi olemaan erittäin merkittävä. Hanke luo työllisyyttä jo rakentamisen aikana ja sitä voidaan pitää järkevänä kohteena elvyttää taloutta nykyisessä geopoliittisesti epävarmassa toimintaympäristössä. Toteutusvaiheessa on toki silti tarpeen pohtia mallia, jolla aikataulu ja budjettikehys saadaan pitämään.
Olen siis ratahankkeen kannalla ja mikäli minut valitaan eduskuntaan aion myös olla edistämässä kyseistä hanketta.
Leevi Pursiainen
Eduskuntavaaliehdokas, Vihti