Suora poliittinen ohjaus pois HUSista
HUS käynnisti koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut syksyn alussa. Vaikka erikoissairaanhoidon kysyntä ja tarve ovat yhä kasvussa, on HUS pakotettu käymään läpi kaikki mahdollisuudet talouden tasapainottamiseksi. Henkilöstö on suurin menoerä ja HUSin palvelukyky, henkilöstön hyvinvointi ja rahoituksen riittävyys ovat Uudenmaan neljän hyvinvointialueen ja Helsingin kaupungin vastuulla. Erikoissairaanhoidon käytössä on siten Uudenmaan alueella 5 omistajatahon HUSille myöntämä rahamäärä. Muualta rahaa ei tule ja siksi säätötoimet ovat yhtäläiset hyvinvointialueiden kanssa.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta Uudenmaan erillisratkaisu on haastava. Neljä eri tilanteissa olevaa hyvinvointialuetta ja Helsingin kaupunki yrittävät löytää yhteistyön ja parhaiden käytäntöjen ratkaisuja. Näiden viiden tahon on tasapainotettava taloutensa tilanteessa, jossa HUS on erikoissairaanhoidon palvelun järjestäjä ja tuottaja. Erikoissairaanhoito vie alueiden varoista reilun kolmanneksen ilman, että alueet voivat tosiasiallisesti vaikuttaa palvelun saatavuuteen tai vaikuttavuuteen.
Miten tähän on löydettävissä parannusta? Miten voidaan parantaa Uudenmaan erikoissairaanhoidon palvelun integrointia perusterveydenhoitoon?
HUSin päätösvalta perussopimuksen mukaan kuuluu yhtymäkokoukselle ja yhtymähallitukselle. Tosiasiassa päätöksenteko on käytännössä hajallaan ja osoittautunut ongelmalliseksi. Vastuu ja valta ovat erillään.
Yhtymäkokouksessa on edustettuna viiden omistajatahon viranhaltijat, jotka saavat ohjauksen poliittisilta päättäjiltään. Päätökset tehdään omistusosuuksien suhteessa. Yhtymähallituksessa on alueiden valitsemat poliittiset päättäjät ja Helsingin yliopiston edustajat, yhteensä 17 henkilöä. Yhtymäkokouksen ja Yhtymähallituksen välillä ei ole tällä hetkellä strategista yhteyttä.
Ratkaisuja tehokkaampaan päätöksentekoon tulee nostaa keskusteluun.
Yksi ajatus on, että muutetaan päätöksentekoa ja kevennetään kustannuksia siten, että poistetaan yhtymäkokous ja muutetaan yhtymähallituksen kokoonpano. Demokratia toteutuu tehokkaammin ja taloudellisemmin, jos aluehallitukset ja Helsingin kaupunginhallitus valitsisivat yhtymähallituksen jäsenet. Jäsenet, jotka oikeasti ymmärtävät mitä päättävät, kantaisivat vastuun päätöksistä ja hallitukselle tulisi todellinen mahdollisuus puuttua erikoissairaanhoidon rahoitukseen, palvelun saatavuuteen ja hoidon vaikuttavuuteen.
Muutosta nykytilaan on saatava ennen ensi kevään vaaleja, koska nykyinen tilanne on toimimaton. Yhtymähallitus vastaa erikoissairaanhoidon lakisääteisistä palveluista, mutta rahoituksen päätökset tekee yhtymäkokous. HUS on taloudenpidon osalta tilanteessa, että budjetoidut varat eivät riitä huolehtimaan lakisääteisistä palveluista alueen asukkaille. Hoitojonot ovat yli lain edellyttämän tason eikä tilanne näytä paremmalta vuoden 2025 osalta. Tilanteessa rikotaan tietoisesti lakia ja valvova viranomainen Valvira hyväksyy tilanteen.
Säästöjen yhteydessä on syytä ravistella myös poliittista organisaatiota. Kokoomus on avainasemassa siinä, että säästötoimien osalta luottamushenkilörakenteeseen puututaan. On pystyttävä näkemään suoraviivaisempaa päätöksentekoa, tehokkaampaa vaikuttamista muuttuvissa olosuhteissa. Löydettävä säästöjä. Siksi pitkävaikutteisia säästötoimia on tehtävä myös luottamushenkilöorganisaatiossa.
Poistetaan päätöksenteon ongelma lopettamalla poliittinen hallitus ja muutetaan Yhtymäkokous suoraan hallitukseksi. Näin olemme Uudenmaan alueella samalla viivalla muiden yliopistollisten erikoissairaanhoidon hyvinvointialueiden kanssa.
Mikko Piirtola
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuutettu ja aluehallituksen jäsen, HUSin yhtymähallituksen jäsen