Siirry sisältöön
Kokoomusfoorumille
Liity jäseneksi

Uudenmaan Kokoomus

  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • VaalitLaajenna
    • Aluevaaliehdokkaat Itä-Uusimaa
    • Aluevaaliehdokkaat Keski-Uusimaa
    • Aluevaaliehdokkaat Länsi-Uusimaa
    • Aluevaaliehdokkaat Vantaa-Kerava
  • Ota yhteyttäLaajenna
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • HyvinvointialueetLaajenna
    • Itä-UusimaaLaajenna
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-UusimaaLaajenna
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-UusimaaLaajenna
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-KeravaLaajenna
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Uudenmaan Kokoomus
Aluevaltuutettujen kirjoitukset | Länsi-Uusimaa | Yleinen

Suora poliittinen ohjaus pois HUSista

11.11.202429.10.2024 Reading Time: 3 minutes

HUS käynnisti koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut syksyn alussa. Vaikka erikoissairaanhoidon kysyntä ja tarve ovat yhä kasvussa, on HUS pakotettu käymään läpi kaikki mahdollisuudet talouden tasapainottamiseksi. Henkilöstö on suurin menoerä ja  HUSin palvelukyky, henkilöstön hyvinvointi ja rahoituksen riittävyys ovat Uudenmaan neljän hyvinvointialueen ja Helsingin kaupungin vastuulla. Erikoissairaanhoidon käytössä on siten Uudenmaan alueella 5 omistajatahon HUSille myöntämä rahamäärä. Muualta rahaa ei tule ja siksi säätötoimet ovat yhtäläiset hyvinvointialueiden kanssa.  

Sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta Uudenmaan erillisratkaisu on haastava. Neljä eri tilanteissa olevaa hyvinvointialuetta ja Helsingin kaupunki yrittävät löytää yhteistyön ja parhaiden käytäntöjen ratkaisuja. Näiden viiden tahon on tasapainotettava taloutensa tilanteessa, jossa HUS on erikoissairaanhoidon palvelun järjestäjä ja tuottaja. Erikoissairaanhoito vie alueiden varoista reilun kolmanneksen ilman, että alueet voivat tosiasiallisesti vaikuttaa palvelun saatavuuteen tai vaikuttavuuteen.  

Miten tähän on löydettävissä parannusta? Miten voidaan parantaa Uudenmaan erikoissairaanhoidon palvelun integrointia perusterveydenhoitoon? 

HUSin päätösvalta perussopimuksen mukaan kuuluu yhtymäkokoukselle ja yhtymähallitukselle. Tosiasiassa päätöksenteko on käytännössä hajallaan ja osoittautunut ongelmalliseksi. Vastuu ja valta ovat erillään. 

 Yhtymäkokouksessa on edustettuna viiden omistajatahon viranhaltijat, jotka saavat ohjauksen poliittisilta päättäjiltään. Päätökset tehdään omistusosuuksien suhteessa. Yhtymähallituksessa on alueiden valitsemat poliittiset päättäjät ja Helsingin yliopiston edustajat, yhteensä 17 henkilöä. Yhtymäkokouksen ja Yhtymähallituksen välillä ei ole tällä hetkellä strategista yhteyttä.  

Ratkaisuja tehokkaampaan päätöksentekoon tulee nostaa keskusteluun.  

Yksi ajatus on, että muutetaan päätöksentekoa ja kevennetään kustannuksia siten, että poistetaan yhtymäkokous ja muutetaan yhtymähallituksen kokoonpano. Demokratia toteutuu tehokkaammin ja taloudellisemmin, jos aluehallitukset ja Helsingin kaupunginhallitus valitsisivat yhtymähallituksen jäsenet. Jäsenet, jotka oikeasti ymmärtävät mitä päättävät, kantaisivat vastuun päätöksistä ja hallitukselle tulisi todellinen mahdollisuus puuttua erikoissairaanhoidon rahoitukseen, palvelun saatavuuteen ja hoidon vaikuttavuuteen.  

Muutosta nykytilaan on saatava ennen ensi kevään vaaleja, koska nykyinen tilanne on toimimaton. Yhtymähallitus vastaa erikoissairaanhoidon lakisääteisistä palveluista, mutta rahoituksen päätökset tekee yhtymäkokous. HUS on taloudenpidon osalta tilanteessa, että budjetoidut varat eivät riitä huolehtimaan lakisääteisistä palveluista alueen asukkaille. Hoitojonot ovat yli lain edellyttämän tason eikä tilanne näytä paremmalta vuoden 2025 osalta. Tilanteessa rikotaan tietoisesti lakia ja valvova viranomainen Valvira hyväksyy tilanteen.  

Säästöjen yhteydessä on syytä ravistella myös poliittista organisaatiota. Kokoomus on avainasemassa siinä, että säästötoimien osalta luottamushenkilörakenteeseen puututaan. On pystyttävä näkemään suoraviivaisempaa päätöksentekoa, tehokkaampaa vaikuttamista muuttuvissa olosuhteissa. Löydettävä säästöjä. Siksi pitkävaikutteisia säästötoimia on tehtävä myös luottamushenkilöorganisaatiossa.  

Poistetaan päätöksenteon ongelma lopettamalla poliittinen hallitus ja muutetaan Yhtymäkokous suoraan hallitukseksi. Näin olemme Uudenmaan alueella samalla viivalla muiden yliopistollisten erikoissairaanhoidon hyvinvointialueiden kanssa.  

Mikko Piirtola 
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuutettu ja aluehallituksen jäsen, HUSin yhtymähallituksen jäsen  

Artikkelien selaus

Edellinen Edellinen
Kompetenscentren är varmt välkomna  
SeuraavaJatka
Turvallisuus on oikeus, mutta myös jokaisen vastuu

Kokoomus.fi uutisia

  • Liikkumattomuus maksaa miljardeja – näin panostamme liikunnalliseen elämään 
  • Mikään kansakunta ei ole koskaan leikannut tai verottanut itseään vauraaksi
  • Kela-korvauksien lisäpanostukset voimaan – jopa 80 euron tuki gynekologikäyntiin
  • Työministeri Satosen vappupuhe
  • Lasten ja nuorten terapiatakuu astuu tänään voimaan

Verkkouutiset.fi

  • Sarjanäpistelijä jäi kiinni, 45. kerta vuoden sisään
  • Heikki Vestman torjuu opposition väitteet: Palkat ovat ihmisten omaisuutta
  • Teollisuus yllätti: Alamäki ”oikeni selvästi”
  • Tällainen on uusi yleistuki – alkua laajemmalle uudistukselle
  • Ukrainassa taistellut britti: Ketään yksiköstämme ei sallittu ottaa elävältä vangiksi

Seuraa meitä

Facebook X Instagram

© 2025 Uudenmaan Kokoomus

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeiden kaltaisia tekniikoita laitteen tietojen tallentamiseen ja/tai käyttämiseen. Teemme tämän parantaaksemme selauskokemusta ja näyttääksemme (muita kuin) henkilökohtaisia mainoksia. Suostumalla näihin tekniikoihin voimme käsitellä tällä sivustolla tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia. Suostumuksen epääminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}
Vieritä ylös
  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Vaalit
    • Aluevaaliehdokkaat Itä-Uusimaa
    • Aluevaaliehdokkaat Keski-Uusimaa
    • Aluevaaliehdokkaat Länsi-Uusimaa
    • Aluevaaliehdokkaat Vantaa-Kerava
  • Ota yhteyttä
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • Hyvinvointialueet
    • Itä-Uusimaa
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-Uusimaa
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-Uusimaa
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-Kerava
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Haku