Emma-Stina Vehmanen

KTM, ympäristö- ja ilmastoministerin erityisavustaja

Espoo

1992

Olen 31-vuotias kauppatieteiden ja valtiotieteiden maisteri Espoon Tapiolasta. Olen Espoon kaupunginvaltuutettu sekä hyvinvointialueen valtuutettu ja hallituksen jäsen. Työkokemukseni on yhdistelmä politiikkaa ja bisnestä. Työskentelen tällä hetkellä maan hallituksen palveluksessa ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkäsen erityisavustajana. Aiempaa työkokemusta minulla on mm. ison konsulttitalon johtavana neuvonantajana ja Suomen Yrittäjistä. Poliittiselta ajattelultani olen vahvasti markkinatalouden puolella oleva edistyksellinen kokoomuslainen. Hyvinvointialueella haluan toimia mm. vastuullisen verovarojen käytön, digitaalisten palveluiden, yritysten osaamisen hyödyntämisen ja asiakkaiden valinnanvapauden puolesta. Hoitojonoja on lyhennettävä esimerkiksi palveluseteliä hyödyntämällä. Sujuva asiointi on turvattava esimerkiksi palveluiden aukioloaikoja laajentamalla, mikä on tärkeää muun muassa työssäkäyville lapsiperheiden vanhemmille.