Median totuus – sinne päin tai oikeastaan ihan soopaa

Syvä huokaus ja pari kirosanaa sentään.
Media julkaisee uutisia, jotka eivät pidä ollenkaan paikkaansa. Sen sain taas eilen todeta, kun minusta ja Jokereista kirjoitettiin. Kerron mitä tapahtui: toimittaja soittaa ja kysyy, oletko luopumassa Jokereista. Vastaan rehellisesti, että en ole sitä juuri nyt kauheasti miettinyt – tai sen enempää kuin olen sitä ylipäänsä miettinyt. Vastaan, että eiköhän se jossain vaiheessa ole ajankohtaista, koska olen sitä rumbaa 27 vuotta pyörittänyt. Seuraavaksi toimittaja kysyy, että sinähän kirjoitit ennen joulua, että nyt tuntuu siltä, että luopumisen aika lähenee. Että onko tuo aika nyt, kun Jokerit on täyttänyt 50 vuotta. Vastaan rehellisesti, että juuri nyt minulla ei ole siihen vastausta. No toimittaja tivaa, että onko se aika tämän kauden jälkeen vai koska oikein? Hermostun ja vastaan, että en vielä tiedä, onko tuo aika tämän kauden vai seuraavan kauden jälkeen. Että en tosiaankaan voi olla varma. Sitten päätän puhelun.

No mitä tapahtuu? Seuraavana päivänä lehti otsikoi, että Jokereissa on suunniteltu järisyttävää vallan vaihtoa: että ”Selänne on syrjäyttämässä Harkimon”. Juttua on vielä höystetty väitteellä, että minulla ja Teemulla on viileät välit. Jutun lopussa kuitenkin sanotaan, että Teemua ei tällä hetkellä kiinnosta koko asia.
Otan toimittajaan yhteyttä ja kysyn, mistä tämmöinen otsikko oikein tulee. Hän vastaa epäselvästi, että hän on bussissa, että ”ei hän niistä otsikoista mitään tiedä”, että hän ei niitä tee. Sehän on aivan järjetön selitys. Varmemmaksi vakuudeksi olen vielä Teemuun yhteydessä. Meillähän on tosiasiassa aivan hyvät välit. Eli koko väite siitä, että meillä olisi joku ongelma, on täyttä hölynpölyä. Näin väitetään vain siksi, että juttu kuulostaisi herkullisemmalta.
No, Teemu lähettää minulle tekstiviestin, jossa kertoo, että joku toimittaja oli ennen olympialaisia kysynyt Jokereista, johon hän oli vastannut, että häntä ei tällä hetkellä kiinnosta päivittäinen jääkiekkotoiminta.
Se siitä iltapäivälehden jutusta – täysin tyhjästä väännetty juttu. Siinä ei oikein mikään fakta pitänyt paikkaansa. Mutta totenahan sekin otettiin. Puoluetoverini, joka ei ymmärrä mitään jääkiekosta, laittoi vielä sosiaaliseen mediaan postauksen, jossa hän kertoi toivovamsa, että Selänne ja Koivu ottaisivat isompaa roolia suomalaisessa jääkiekossa. Miksi näin? No koska hän on vieläkin katkera siitä, että hänen näkökulmastaaan vein häneltä Veikkauksen hallituspaikan, jonka hän olisi halunnut.
Tällaiset katkerat purkaukset julkaistaan totena. No, voin kertoa, että kohta hän saa taas olla katkera, mutta tällä kertaa eri henkilölle.

Mutta summa summarum. Sehän olisi loistavaa, jos Selänne tulisikin minun jälkeeni Jokereihin. Mutta jotta se tapahtuisi, pitää vielä monen palasen loksahtaa paikalleen. Ja jos jokin on varmaa, niin se, että kukaan ei varmasti syrjäytä ketään, vaan kaikki tehdään ihan sovussa, ystävien kesken.