Autoilu on suomalaisille sujuvan arjen edellytys
"Jätkäsaari, pilalla
Hämeentie, pilalla
Liikenneinfra, pilalla
Pelkkää paskaa tilalla"
On käsittämätöntä, kuinka Helsinki on tukkimassa sisääntuloväyliään, rakensi Jätkäsaaren saarivaltion kahden pullonkaulan taakse, on tukkimassa kaupungin läpi vieviä valtaväyliä ja mitä vielä. Toki, Helsinki saa puolestani vaikka kääntää autotiensa pottupelloiksi, siihen stadilaisilla olkoon oikeus. Mutta tulevan kansanedustajan (?) silmin katsottuna Helsinki on malliesimerkki siitä, millaiseksi kansallinen päätöksenteko infrastruktuurin hallinnoinnista ei saa mennä.
Ymmärrän, että maailma näyttää yksinkertaiselta kantakaupungissa asuvalle ja parin metropysäkin päässä työssä käyvälle, mutta kyllä ymmärrystä pitää löytyä myös sille suomalaisten enemmistölle, joiden arjen edellytys on toimiva tieinfra ja kohtuullinen yksityisautoiluun kohdistettu verokuorma. Esimerkiksi minulla on toimistolle 15 minuutin matka, julkisilla sama reissu kestää tunnin. Ja tietysti työmaat ovat ympäri Uusimaata, joten julkiset eivät ole realistinen vaihtoehto. On aivan selvää, että päivätyössä käyvänä aktiivipoliitikkona ja lapsiperheen vanhempana en pysty käyttämään arjestani noin isoa siivua istumalla bussissa, puhumattakaan nyt heistä, jotka asuvat kauempana maakunnissa ja haja-asutusalueilla. Tämä realiteetti on kaupungistumiskehityksen sokaisemilta poliitikoilta nyt unohtumassa, niin hyvä asia kuin kaupungistuminen sinällään onkin.
Kyse ei ole siitä, että harva meistä auton omistajista tykkäisi istua autossa, ei suinkaan. Itse tuhlasin USA:ssa Marylandin. Virginian ja D.C.:n alueella työskennellessäni aivan tarpeeksi ison siivun elämästäni ruuhkissa kytkintä pumppaamassa. Työpäivät istuisin paljon mieluummin kotikonttorilla ja niin teenkin aina, kun työ ei vaadi sieltä poistumaan. Mutta toisinaan vain on liikuttava, enkä silloin todellakaan hyväksy sitä, että riistoverotuksella selkänahastani revityistä auto-, ajoneuvo-, polttoaine-, arvonlisä- ja muista veroista huolimatta elämääni yritetään tahallaan vaikeuttaa kohtuuttomasti.
Autoilun merkittävä vaikeuttaminen Helsingissä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että yritän välttää tuloa Helsinkiin ja niin tekee tuhannet muutkin. Jos se on stadilaisille ok, niin kaikki lienevät tyytyväisiä. Mutta kansallisessa päätöksenteossa on pystyttävä katsomaan kehäteiden tuolle puolenja ymmärtämään myös siellä asuvien elämää.
Kevyen liikenteen edellytysten parantaminen ja julkisten kulkuneuvojen käyttöön kannustaminen ovat sinällään hyviä tavoitteita, mutta se ei saa tarkoittaa yskityisautoilun edellytysten ideologista heikentämistä. Kyse on kuitenkin normaalissa arjen pyörteissä pyörivistä suomalaisista. Minusta niin autoilu, kevyt liikenne kuin julkinen liikennekin mahtuvat Suomeen ja suomalaisiin kaupunkeihin, itse asiassa niiden on välttämätöntä mahtua.
Niinpä auto- ja ajoneuvovero pitää purkaa ja siirtää verotuksen painopistettä polttoaineiden kuluttamiseen, jotta suomalaiset voivat ajaa uudemmilla, turvallisemmilla ja vähäpäästöisemmillä autoilla. Samalla pitää pohtia, mitkä osat liikenteestä kerätyistä yhdeksästä (9) miljardista eurosta voidaan jättää keräämättä, ja palauttaa suurempi osa veroista esimerkiksi liikenneinfran korjausvelan paikkaamiseen, tiestön pääväylien leventämiseen ja suurnopeusraiteiden rakentamiseen suurimpien kaupunkien välille. #terestroika
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000005960760.html
https://www.is.fi/autot/art-2000005960085.html