Vantaa-Kerava: Jonot lyhyemmiksi yhteistyössä yritysten kanssa
Alkuviikosta on käyty keskustelua päivystystoiminnan ruuhkista HUS Akuutissa, jonka vastuulla on myös vantaalaisten ja keravalaisten terveyskeskuspäivystys Peijaksen sairaalassa. Keskusteluun on ottanut osaa myös perhe- ja peruspalveluministeri Linden (sd.). Ministeri on ilmaissut huolensa ruuhkista, mutta samalla ilmoittanut, ettei hänellä ole tarjota ongelmiin ratkaisuja.
Kesän henkilöstöpula on aiheuttanut haasteita myös terveysasemilla. Maanantaina Vantaan sosiaali- ja terveystoimi viestitti, että terveysasemien puhelinpalvelu ja sähköiset asiointikanavat ovat ruuhkautuneet. Asiakkaita kehotettiin myös olemaan käyttämättä alkuviikon ajan kiireettömissä asioissa sähköisiä palvelukanavia.
Sekä terveysasemat että päivystys siirtyvät ensi vuoden vaihteessa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vastuulle. Tämän hetken arvion mukaan palveluiden siirto uudelle organisaatiolle maksaa enemmän kuin hallitus uudistuksesta päättäessään arvioi. Tästä syystä ensi vuonna valtiolta saatava rahoitus ei tuo apua terveysasemien ja päivystyksen jonojen purkuun.
Tilanteessa ei ministerin käsien levittely tai yksityisten yritysten syyllistäminen auta. Tarvitsemme yksityisiä kumppaneita palveluiden kehittämisessä ja hoitoon pääsyn nopeuttamisessa.
Vantaan ja Keravan kaupungit ovat esimerkiksi ottaneet käyttöön sähköisen hoidontarpeen arvioinnin kiireettömissä asioissa. Kotimaisen terveysteknologiayrityksen kehittämä palvelu parantaa sekä asiakkaiden palvelua että helpottaa henkilöstön työtä. Terveysasemalle voi laittaa vaivasta kuin vaivasta viestiä ympäri vuorokauden ja saada parin päivän sisään tietoa jatkohoidosta. Vantaan palvelun löydät täältä ja Keravan täältä.
Digitaalisissa palveluissa on jo otettu tärkeitä askelia, mutta myös kehitettävää on edelleen paljon. Erityisesti erilliset ja monimutkaiset sähköiset palvelut herättävät hämmennystä. Oirearvio tehdään erillisessä palvelussa, mutta varatut ajat ja tutkimustulokset taas näkyvät vantaalaisille ja keravalaisille Maisassa.
Oikean sähköisen palvelun löytämistä ei ole tehty helpoksi. Julkisen puolen kannattaa pyytää myös palvelumuotoiluun apua alaan erikoistuneilta yrityksiltä.
Jonoja voidaan lyhentää myös miettimällä terveysaseman toiminta uusiksi yhteistyössä kumppaniyrityksen kanssa. Esimerkiksi Lahdessa julkinen ja yksityinen pyörittävät terveysasemaa yhteisyrityksen kautta. Terveysaseman jonot on saatu poistettu ottamalla käyttöön uusia toimintatapoja digivastaanotosta moniammatillisiin tiimeihin. Vastaava kokeilu voisi sopia esimerkiksi Kivistöön perustettavalle uudelle terveysasemalle. Lahdessa on onnistuttu tarjoamaan pääsy kiireettömään hoitoon viikossa. Miksi sama ei onnistuisi myös meillä?
Sakari Rokkanen
Ekonomisti, Vantaa-Keravan aluevaltuutettu ja hallituksen jäsen
Terveydenhuollon palvelut -jaoston puheenjohtaja