Nyt on aika panostaa ikäihmisten terveyspalveluihin pääsyyn
Olen kuullut paljon ikäihmisiltä, että terveysasemalle soittaminen on hankalaa, kun pitäisi osata tiedotteen mukana valita ja painella puhelimesta numeroita sen mukaan, mitä palvelua tarvitsee. Hyvinvointialueilla kannattaisi helpottaa puhelinpalvelua seuraavasti: Terveysasemalle soitettaessa tiedotteen ensimmäisenä tulisi esimerkiksi: ”Senioripalvelut, valitse yksi”. Näin puhelu ohjautuisi yhdellä painalluksella ihmiselle tiedotteiden sijasta, ja ikäihminen saisi asiansa hoidettua. Tätä palvelua käytetään jo monissa yrityksissä, esimerkiksi pankeissa. Nopea ja mutkaton hoitoon pääsy on kaikkien kannalta tärkeää. Meidän velvollisuutenamme on huolehtia myös siitä osasta väestöä, jolla ei ole digilaitteita, tai -osaamista. Kaikilla hyvinvointialueiden asukkailla on oikeus vaikuttaa terveyspalvelujen toimintaan, ja asukaslähtöisyys on yksi alueiden tärkeimmistä tavoitteista. Monille puhelinsoitto on ainoa yhteydenottokeino ja siksi sen on oltava mahdollisimman helppoa.
Heli Hakala
Kansanedustajaehdokas
Aluevaltuutettu, vanhusten palvelut -jaoston jäsen