Vantaa-Kerava: Nyt on tuhannen taalan paikka
Vuonna 2023 elämme uudistusten vuotta. Koko Suomen kattava sote-uudistus mahdollistaa uusia tapoja tuottaa ja toteuttaa kuntalaisten sote-palveluita.
Tarvetta uudistukselle olisi: väki ikääntyy ja sitä myöten heidän palveluntarpeensa lisääntyy. Asukkaiden sosiaali- ja terveyserot jatkavat kasvuaan. Palvelut on hajautettu yhä suuremmille alueille, ja jonot hoitoon ovat pitkiä. Lähtökohtana uudistukselle tulee olla ajantasaista tietoa palveluiden toimivuudesta ja tehokkuudesta eri ikäisten asukkaiden elämän eri osa-alueilla.
Vaikka kuntien tuottamat sote-palvelut ovat muuttuneet sote-alueiden palveluiksi, perinteinen järjestämistapa on iskostunut niin syvälle, että sitä on erittäin vaikea muuttaa. Kun palveluiden tarve ja oikea-aikaisuus ei kohtaa, kasvattaa se tarvetta erityispalveluille, jotka ovat kalliimpia ja näin satsaus peruspalveluihin kärsii edelleen.
Palveluiden heikko tavoitettavuus (jonot, matkat, hinta) kasvattaa tarvetta päivystyspalveluille. Näin jonot akuuttia hoitoa tarvitseville kasvavat ja hoidettavuus pitkittyy sekä vaikeutuu. Asukkaille turvaksi tehdyt oikea-aikaiset palvelut vähentäisivät inhimillistä kärsimystä ja vahvistaisivat asukkaan kykyä huolehtia omista asioistaan.
Jos uudet hyvinvointialueet kykenisivät kehittämään uusia tapoja kohdata ja auttaa ihmistä oikea-aikaisesti, kapenisivat terveyserot eri väestöryhmien välillä. Jos koko väestön terveys- ja sosiaalierot saataisiin lähemmäksi toisiaan, vähentyisi palveluiden tarve huomattavasti. Vapautuvilla resursseilla voitaisiin satsata esimerkiksi hoitajien palkkoihin ja näin osaltaan voitaisiin turvata palveluiden toimivuus.
Näillä uusilla tavoilla olisi myönteinen vaikutus sote-alueiden menokehitykseen tulevaisuudessa. Tämän suuntainen kehitys säästäisi miljoona euroa vuodessaIlman isoja ja radikaaleja toimintatavan muutoksia palvelut ajautuvat etäämmälle asukasta, ihmisten hyvinvointi heikkenee ja menot kasvavat koko ajan.
THL on julkaissut 12/2020 laajan arviointiraportin julkisen sektorin sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä. Tämä tieto on jo vanhentunutta. Arvio on tehtävä nykyisten sote- alueiden palveluista ja niiden toimivuudesta.
Faktaa kuitenkin on se, että kirjo palveluiden laadulle, saatavuudelle, hinnalle ja oikea-aikaisuudelle on edelleen laaja eri sote-alueiden kesken. Eli nyt sote- alueilla työskentelevät ja päättäjät, alueiden parhaat osaajat: kääritään hihat, kokeillaan, arvioidaan ja pistetään palveluiden muutos alulle.
Marja Suomela
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuutettu