Siirry sisältöön
Kokoomusfoorumille
Liity jäseneksi

Uudenmaan Kokoomus

  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttäLaajenna
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • HyvinvointialueetLaajenna
    • Itä-UusimaaLaajenna
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-UusimaaLaajenna
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-UusimaaLaajenna
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-KeravaLaajenna
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Uudenmaan Kokoomus
Keski-Uusimaa artikkelit | Uutiset | Yleinen

Digi helpottaa jokaisen hoitoon pääsyä  

18.12.202318.12.2023 Reading Time: 3 minutes

Digitaalisten palvelujen käyttöönotto ei tarkoita pakkoa digiin, vaan aiempaa laajempaa mahdollisuutta auttaa ihmisiä.  


Aluevaltuutettu Willem van Schevikhovenin mukaan Keski-Uudellamaalla asukkaat voivat käyttää jo melko laajasti erilaisia digitaalisia palveluja, mutta parannettavaakin on vielä.  

  • Digipalvelujen käytettävyyttä tulee parantaa, jotta niitä pääsisi oikeasti käyttämään.  

Nykyisinkin on olemassa kattaus erilaisia digipalveluita reseptin uusimisesta oman voinnin itsearviointiin. Lähtökohta on hyvä, mutta tekemistä on vielä paljon.  

  • Digitaalisten palvelujen lisäämisestä vallitsee Keski-Uudellamaalla laaja yhteisymmärrys, ja hyvinvointialueohjelmassa linjataan digipalveluiden kehittämisen tärkeydestä, van Schevikhoven kertoo. 

Helppokäyttöisyys äärimmäisen tärkeää 

Van Schevikhoven pitää etä- ja digitaalipalvelujen hyötynä asukkaalle sitä, että sen voi hoitaa kotona puhelimella. Näin potilaalta säästyy aikaa ja rahaa.  

  • Hyvinvointialueen näkökulmasta tilanne on samanlainen, eli aikaa ja rahaa säästyy. Samoilla seinillä voidaan palvella useampia asiakkaita ja erityisesti heitä, jotka eivät pysty käyttämään digitaalisia palveluja. 

Jotta digipalvelut olisivat aidosti jokaisen saatavilla, on van Schevikhovenin mielestä äärimmäisen tärkeää, ettei järjestelmistä tehdä liian vaikeita. Varsinainen asia, eli esimerkiksi etävastaanotto, ei saa jäädä muun it-projektin jalkoihin. 

  • Jos on liikaa ominaisuuksia käyttäjälle ja paljon käsin tehtävää tiedonpäivitystä ammattilaiselle, on se kaikki pois helppokäyttöisyydestä ja hoiva-ajasta, van Schevikhoven alleviivaa.  

Hänen mielestään digitaalisten palvelujen toteuttamisessa tulisi hyödyntää valmiita ratkaisuja, kuten vaikkapa Teamsia. Kun alusta on asiakkaalle todennäköisesti jo muualta tuttu, helpottuu palvelun käyttäminen.  

  • Rahaa säästyy myös, kun hyödynnetään testattua tekniikkaa, van Schevikhoven summaa.  

OmaKannasta pääsee jo tällä hetkellä esimerkiksi uusimaan reseptejä. Van Schevikhoven lähtisi laajentamaan etävastaanottojen ohella digitaalisia palveluja entistä paremmin chattirobotin puolelle. 

  • Yksityisellä puolella on jo hyviä chattibotteja, jotka osaavat kysymyksien avulla ohjata potilasta oikeaan suuntaan.  

 
Kuvattu älykkäämpi chat-palvelu auttaisi van Schevikhovenin mielestä lähipalveluita ja puhelinvastaanottoa resurssipulassa. Käsiä vapautuisi muuhun tekemiseen, kun chattibotti ohjaisi ihmisiä oikeisiin paikkoihin.  

  • Palvelu voidaan rakentaa poluksi, jossa botti kyselee ja kertoo vastauksia sekä tarvittaessa ohjaa oikean tiedon äärelle. Ketkä saavat esimerkiksi influenssarokotteen tai kehen olla yhteydessä mistäkin vaivasta? 

Vastaavaa tekniikkaa voisi van Schevikhovenin mukaan hyödyntää myös esimerkiksi hyvinvointialueen laskutuksessa.  

  • Digipalvelujen käytön laajentamisen ei tule rajoittua pelkästään hoitotyöhön.  

Kaikkia lähipalveluja ei olla korvaamassa digitaalisesti 

Hyvinvointialueella on van Schevikhovenin mukaan riittävän leveät hartiat digitaalisten palveluiden ylläpitoon, mutta digiloikat hän ulkoistaisi laadun takaamiseksi. 

Van Schevikhoven aloittaisi itse digitaalisiin palveluihin siirtymisen niistä tehtävistä, joihin menee nykyisin eniten henkilötyövuosia.  

  • Aloitettaisiin kriittisimmästä päästä, josta myös hyödyt olisivat suurimmat. 

Digitaalista palveluista säikähtäneille asukkaille van Schevikhoven vastaa, ettei kaikkia lähipalveluja olla suinkaan korvaamassa digitaalisella vaihtoehdolla.  

Digitaalisiin palveluihin kykenevät ihmiset tulisi hänestä ohjata niihin, jolloin jäljelle jääville pystytään takaamaan hoito entistä laadukkaimmilla lähipalveluilla. Jokaiselle tulee kuitenkin taata palveluihin pääsy.  

  • Jokaista ei kannata tunkea samaan muottiin. Kyllä se isomummo saa jatkossakin live-lääkärin palveluita, van Schevikhoven muistuttaa loppuun.  


Teksti: Santeri Nousjoki 

Artikkeli on julkaistu osana Kokoomuksen Keski-Uudenmaan aluevaltuustoryhmän Sinituuli-lehteä: https://digiplus.fi/www/tabloid/Kokoomus_Uusimaa/Keski-Uusimaa_2_23/index.html#

Artikkelien selaus

Edellinen Edellinen
Erikoissairaanhoito tarvitsee toimivan ja ketterän perusterveydenhuollon ja kuntoutuksen rinnalleen 
SeuraavaJatka
1257 sivua liitteitä

Kokoomus.fi uutisia

  • Opposition hallituskritiikissä ei ole pohjaa eikä johdonmukaisuutta
  • Petteri Orpon puhe puoluevaltuustossa 7.6.2025
  • Velkahuoli heräsi keskustalla ja SDP:llä vasta, kun valta vaihtui
  • Yksityinen ja julkinen rinnakkain – Varhaiskasvatuksen palveluseteli lisää perheiden valinnanvapautta 
  • Yhteisiä sääntöjä ei rikota ilman seurausta - Näin Orpon hallitus panostaa sisäiseen turvallisuuteen

Verkkouutiset.fi

  • Vladimir Putinin luottomies joutui protestiaallon keskelle
  • Satelliittikuvat näyttävät, mitkä kohteet on tuhottu Iranissa
  • Puolustusministeri Antti Häkkäsen vetoomus sanasta sanaan: Tämän takia jalkaväkimiinat tarvitaan
  • Päivi Räsänen päivittelee RKP:n ehdotusta – ”Jos olisin jäsen, nyt olisi hetki erolle”
  • Asiantuntijat korostavat sijoituksia maanpuolustukseen: Emme saa jäädä jälkeen

Seuraa meitä

Facebook X Instagram

© 2025 Uudenmaan Kokoomus

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeiden kaltaisia tekniikoita laitteen tietojen tallentamiseen ja/tai käyttämiseen. Teemme tämän parantaaksemme selauskokemusta ja näyttääksemme (muita kuin) henkilökohtaisia mainoksia. Suostumalla näihin tekniikoihin voimme käsitellä tällä sivustolla tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia. Suostumuksen epääminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}
Vieritä ylös
  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttä
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • Hyvinvointialueet
    • Itä-Uusimaa
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-Uusimaa
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-Uusimaa
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-Kerava
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Haku