Siirry sisältöön
Kokoomusfoorumille
Liity jäseneksi

Uudenmaan Kokoomus

  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttäLaajenna
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • HyvinvointialueetLaajenna
    • Itä-UusimaaLaajenna
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-UusimaaLaajenna
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-UusimaaLaajenna
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-KeravaLaajenna
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Uudenmaan Kokoomus
Yleinen

Hyvinvointialueiden tiukka talous

18.11.202418.11.2024 Reading Time: 2 minutes

Julkaistu Keski-Uusimaa 16.11.2024

Hyvinvointialueiden talouden kumulatiivinen alijäämä uhkaa kasvaa lähes kolmeen miljardiin euroon. Lain mukaan alijäämät tulee kattaa vuoden 2026 loppuun mennessä, minkä vuoksi hyvinvointialueilla toteutetaan aluevaltuustojen hyväksymiä muutos- ja talouden tasapainottamisohjelmia.

Hyvinvointialueiden taloustilanne on nostanut keskusteluun erilaisia ratkaisuehdotuksia. Yksi niistä on arviointimenettelyn mahdollisena seurauksena oleva hyvinvointialueiden yhdistäminen ja sen myötä suurempien alueiden muodostaminen. Saavutettaisiinko näin toimimalla vahva palvelujen järjestäjä? Vai lisääntyisikö isompien alueiden myötä hallinnon kerroksellisuus ja palvelujen keskittäminen? Joka tapauksessa nykytilanteessa yhdistämisestä tulee seuraamaan muutoskustannuksia, jotka johtuvat mm. tietojärjestelmien ja palkkatasojen yhtenäistämisestä.

Julkisuudessa on esitetty, että verotusoikeus kannustaisi hyvinvointialueita kustannustehokkaaseen toimintaan. Niin kenties, vaan arvelen näin voimakkaan työkalun saamisen edellyttävän hyvinvointialueilta tiettyjä valmiuksia kuten vakaata talouden hallintaa. Verotusoikeuden antaminen lisäisi riskiä kokonaisveroasteen nousulle. Tässäkään vaihtoehdossa irtautuminen valtion ohjauksesta tuskin toteutuisi. Luvassa olisi todennäköisesti heikosti toimeentulevien alueiden tasausjärjestelmä ja veroprosentin sääntely.

Hyvinvointialueet ovat vaatineet alijäämän kattamisen takarajan siirtoa vuodesta 2026 jopa vuoteen 2030. Nykyistä aikaikkunaa pidetään liian lyhyenä, jotta kehittämistoimista saatavat hyödyt realisoituvat. Tosin hidastelu vaan siirtää hyötyjen ulosmittaamista kauemmas tulevaisuuteen. Nyt tavoitellaan optimaalista tilojen käyttöä, tehokkaita toimintatapoja, tarpeen mukaista palvelurakennetta ja vaikuttavia palveluja. Joskus pakko on tehokas muutoksen ajuri.

Hyvinvointialueiden rahoituksen painelaskelman mukaan alueiden rahoitus kasvaa vuoteen 2028. Julkisuudessa esitetyn lisärahoituksen saaminen on epärealistista, koska myös valtion talous on alijäämäinen. Päinvastoin hyvinvointialueiden odotetaan virittävän toimintansa kustannustehokkaaksi ja palveluiltaan toimiviksi. Hyviä esimerkkejä palvelusisältöjen uudistuksista löytyy Keusotestakin mm. kotisairaala, liikkuva sairaala, asiakasohjaus, yhteisöllinen asuminen ja omatiimimalli. Hyvinvointialueiden tehtävien karsimisen voisi hyvinkin liittää maan hallituksen norminpurkusuunnitelmiin. Toisaalta voisi olla innostavaa, mikäli rahoitusmalliin lisättäisiin kannusteita hoidon onnistumisesta esim. jonottomasta hoitoon pääsystä.

Todellisuutta on se, että kuusi hyvinvointialuetta ovat Valtiovarainministeriön tiiviin ohjauksen ja muutostuen piirissä. Todellisuutta on myös se, että lakeja tulee noudattaa, niin alijäämän kattamisen kuin riittävien sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen osalta. Nyt on elintärkeää, että alueet jatkavat sisukkaasti ja määrätietoisesti muutosohjelmien toteuttamista lakisääteisiä palveluja vaarantamatta. Onnistuminen olisi meidän kaikkien etu.

Pirjo Vainio
Aluevaltuutettu, Kok.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue

Artikkelien selaus

Edellinen Edellinen
Ehdokaskynä: Lasten oikeuksien viikko muistuttaa aikuisten vastuusta
SeuraavaJatka
Ehdokaskynä: Vanhemmuuteen voimavaroja – lasten ja nuorten elämän perusta

Kokoomus.fi uutisia

  • Opposition hallituskritiikissä ei ole pohjaa eikä johdonmukaisuutta
  • Petteri Orpon puhe puoluevaltuustossa 7.6.2025
  • Velkahuoli heräsi keskustalla ja SDP:llä vasta, kun valta vaihtui
  • Yksityinen ja julkinen rinnakkain – Varhaiskasvatuksen palveluseteli lisää perheiden valinnanvapautta 
  • Yhteisiä sääntöjä ei rikota ilman seurausta - Näin Orpon hallitus panostaa sisäiseen turvallisuuteen

Verkkouutiset.fi

  • Taiwan keksi uuden tavan pysäyttää Kiinan maihinnousu
  • Riikka Purra moittii repivää talouskeskustelua
  • Nyt se on tutkittu: Sosialismi syö talouskasvusta kaksi prosenttiyksikköä vuodessa
  • Kolmasosa Iranin ohjuskalustosta on tuhottu
  • Asiantuntijan 12 vinkkiä turvalliseen juhannukseen – ”vahdi aina tulta”

Seuraa meitä

Facebook X Instagram

© 2025 Uudenmaan Kokoomus

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeiden kaltaisia tekniikoita laitteen tietojen tallentamiseen ja/tai käyttämiseen. Teemme tämän parantaaksemme selauskokemusta ja näyttääksemme (muita kuin) henkilökohtaisia mainoksia. Suostumalla näihin tekniikoihin voimme käsitellä tällä sivustolla tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia. Suostumuksen epääminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}
Vieritä ylös
  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttä
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • Hyvinvointialueet
    • Itä-Uusimaa
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-Uusimaa
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-Uusimaa
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-Kerava
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Haku