Kohti sujuvampaa hoitoon pääsyä
Hyvinvointialueista on kirjoitettu mediassa paljon, mutta aiheet ovat olleet lähinnä haastavan taloustilanteen ja pitkien hoitojonojen ympärillä. Hyvinvointialueet eivät kuitenkaan ole näitä ongelmia omalla toiminnallaan aiheuttaneet, vaan samanlainen vaikea tilanne olisi ollut edessä myös kuntapohjaisessa sote-mallissa.
Hyvinvointialuejärjestelmään siirtyminen on ollut valtava kansallinen ponnistus ja sen arviointia tulee tehdä vasta ajan kanssa.
Ajattelen itse niin, että hyvinvointialueet tuovat pitkällä tähtäimellä ratkaisun järjestelmän ongelmiin, kunhan koneisto saadaan ensin trimmattua täyteen vauhtiin ja isot organisaatiot järjestykseen. Jo tässä lyhyessä ajassa kaikki hyvinvointialueet, mukaan lukien Helsingin kaupunki ja HUS-yhtymä, ovat saaneet toiminnan hyvään alkuun ja isoja kehitysaskelia on otettu kohti uudenlaista sosiaali-, terveys- ja pelastusalan kenttää.
Keusoten toimintaa helpottaa loppuun saatettu palkkaharmonisaatio, joka on näkynyt selvänä hakijamäärien kasvuna avoimiin tehtäviin sekä pitovoimatekijänä henkilöstön pysyvyydessä. Meillä on myös saatu loppuun kuntakohtaisesta asiakas- ja potilastietojärjestelmästä siirtyminen koko hyvinvointialueen yhteiseen järjestelmään, mikä mahdollistaa asiakkaiden tietojen siirron ja alueen palveluiden paremman yhteiskäytön hyödyntämisen.
Seuraava Keusoten lähiajan tavoite on parantaa yhteydensaantia ja hoidon jatkuvuutta siirtymällä omatiimi-malliin. Hyvinvointialueemme terveysasemien vastaanottopalvelut siirtyvät vuoden loppuun mennessä omatiimi-malliin. Uudistus on osa valtakunnallista kehitystyötä, jossa korostetaan hoidon jatkuvuuden merkitystä asiakkaan hoidon laadun parantamisessa.
Omatiimimallissa kaikki hyvinvointialueen asukkaat jaetaan omatiimeihin sukunimen alkukirjaimen mukaan. Pitkäaikaiset hoitosuhteet säilyvät muutoksessa, mikäli asiakas niin toivoo. Mallissa tavoitellaan sujuvampaa yhteydensaantia perusterveydenhuollon palveluihin nimeämällä jokaiselle asukkaalle omatiimi, eli omalääkäri ja omahoitaja, sekä tarvittaessa muitakin ammattilaisia, kuten esimerkiksi fysioterapeutti.
Omatiimimalli parantaa myös hoidon jatkuvuutta. Tiimin kautta voidaan edistää asiakkaan hoitoa sujuvasti, vaikka esimerkiksi asiaa aiemmin hoitanut ammattilainen olisikin poissa.
Samaan aikaan kehitetään digiasiointia ja jatkossa asiakkaalla on vain yksi kanava, josta löytyy kaikki digipalvelut. Tiimien uudet puhelinnumerot julkaistaan verkkosivuilla vuoden loppuun mennessä.
Kehitystyö on vakiintunut osa ammattilaisten arkea ja tiukka taloustilanne varma ajuri parhaiden ja vaikuttavien käytänteiden löytämiseen. Onneksemme Keusotessa on varsin kehitysmyönteinen henkilöstö, mikä näkyy hyvänä työn laadun mittauksien tuloksena.
Yhteistyöterveisin
Helinä Perttu
Aluehallituksen ja Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja
helina.perttu@keusote.fi