Siirry sisältöön
Kokoomusfoorumille
Liity jäseneksi

Uudenmaan Kokoomus

  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttäLaajenna
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • HyvinvointialueetLaajenna
    • Itä-UusimaaLaajenna
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-UusimaaLaajenna
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-UusimaaLaajenna
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-KeravaLaajenna
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Uudenmaan Kokoomus
Aluevaltuutettujen kirjoitukset | Länsi-Uusimaa | Yleinen

Mitä seuraavaksi?

2.1.20252.1.2025 Reading Time: 2 minutes

Vuosikausia puuhattu sote-uudistus alkaa viimein tulla valmiiksi, kun hyvinvointialueiden toiminta vakiintuu. Onko sote nyt siis valmis? Vastaako nykyinen järjestelmä, missä 21 hyvinvointialuetta järjestää palvelut ja valtio rahoituksen, suomalaisten tarvetta vaikkapa seuraavat 50 vuotta? Tuskinpa. 

Sote-uudistuksen taustalla vaikuttaneet tekijät, kuten ikääntyminen, taloudellisen kestävyyden haasteet ja henkilöstön saatavuus eivät ole poistuneet minnekään. Tämä tarkoittaa sitä, että myös sote-järjestelmää on jatkuvasti uudistettava. 

Haaste on se, ettei Suomessa enää sote-uudistuksen toteuduttua käydä keskustelua siitä, mihin suuntaan seuraavaksi edetään. Esimerkiksi hyvinvointialueiden osalta tulisi ratkaista se, toimivatko ne tulevaisuudessakin vahvassa valtionohjauksessa ja täten eräänlaisina kumileimasimina, vai tulisiko alueille antaa vahva itsehallinto ja käytännössä tämän edellytyksenä oleva verotusoikeus. 

Tietysti on tärkeää antaa alueille työrauha, mutta keskustelu niiden suunnasta tulisi jo aloittaa, sillä muutoksessa kestää pitkään. Esimerkiksi nyt toteutuneen sote-uudistuksen valmistelun voidaan katsoa käynnistyneen jo Matti Vanhasen ensimmäisen hallituksen aikaan 20 vuotta sitten. Jos muutosten tekemisessä kestää vastaisuudessakin yhtä pitkään, olisi meidän syytä kääntää katse vuosien 2040-2050 tarpeisiin ja aloittaa tarpeelliset uudistukset viipymättä. 

Ennen pitkää on välttämätöntä käydä avoin keskustelu siitä, mitä julkiseen sote-palveluvalikoimaan sisältyy. Miten esimerkiksi suhtaudumme uusiin kalliisiin lääkkeisiin tai vain vähäisesti terveyshyötyjä tuottaviin hoitoihin? Jo nykytilanteessa lääkärikunta tekee tällaista priorisointia arjessaan kunkin potilaan tilanteesta ja tarpeista riippuen, mutta isommassa kuvassa palvelujen sopeuttaminen yhteiskunnan resurssien mukaisiksi on poliittisten päättäjien kannettavaksi kuuluva vastuu. 

Keskeisin sote-järjestelmän muutosta ohjaava tekijä on henkilöstön saatavuus. Jo nyt päätökset palveluverkosta, terveysasemien aukiolosta, yöpäivystysten laajuudesta tai valtakunnallisesta sairaalaverkosta ovat ennen kaikkea henkilöstön saatavuudesta riippuvaisia. Jos haluamme Länsi-Uudellamaalla menestyä, on meidän välttämätöntä pitää hyvää huolta työntekijöistämme ja työnantajakuvastamme. Se erottaa tulevaisuuden hyvinvointialueiden parissa jyvät akanoista. 

Hyvinvointialueilla onneksi tapahtuu kehitystyötä koko ajan. Tästä Länsi-Uusimaa on hyvä esimerkki ammatinharjoittajamalleineen ja tietojohtamisineen. Todennäköisesti paras ratkaisu tulevaisuuden haasteisiin löydetäänkin alueiden kehitystyöstä ponnistaen. Valtion taholta tulisi huolehtia siitä, ettei lainsäädännöllä turhaan rajoiteta tätä alueiden kehittämistyötä. Lainsäädännöllä on tietysti varmistettava tietyt reunaehdot, kuten palveluiden saatavuuden turvaaminen, mutta liian tiukka sääntely voi estää uusien ratkaisujen syntymisen. 

Toisaalta alueita on palkittava myös vaikeiden päätösten tekemisestä. Hyvinvointialueille on jo Marinin hallituksen toimesta asetettu tiukat taloudelliset reunaehdot. Länsi-Uudellamaalla on ponnisteltu ahkerasti näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Jos valtio sittemmin suhtautuu itse asettamiinsa taloustavoitteisiin lipsuen ja leväperäisesti, ei järjestelmää voi pitää läksynsä lukeneiden hyvinvointialueiden näkökulmasta oikeudenmukaisena. Tällöin kuihtuvat myös kannustimet vaikeiden päätösten tekemiselle jatkossakin. 

Ville Laakso
Kirjoittaja on Länsi-Uudenmaan aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja ja aluehallituksen jäsen.

Artikkelien selaus

Edellinen Edellinen
Kohti uutta vuotta ja seuraavaa toiminta- ja valtuustokautta
SeuraavaJatka
Hyvinvointialue ja koulu nuorten hyvinvoinnin turvaajana

Kokoomus.fi uutisia

  • Opposition hallituskritiikissä ei ole pohjaa eikä johdonmukaisuutta
  • Petteri Orpon puhe puoluevaltuustossa 7.6.2025
  • Velkahuoli heräsi keskustalla ja SDP:llä vasta, kun valta vaihtui
  • Yksityinen ja julkinen rinnakkain – Varhaiskasvatuksen palveluseteli lisää perheiden valinnanvapautta 
  • Yhteisiä sääntöjä ei rikota ilman seurausta - Näin Orpon hallitus panostaa sisäiseen turvallisuuteen

Verkkouutiset.fi

  • Riikka Purra moittii repivää talouskeskustelua
  • Nyt se on tutkittu: Sosialismi syö talouskasvusta kaksi prosenttiyksikköä vuodessa
  • Kolmasosa Iranin ohjuskalustosta on tuhottu
  • Asiantuntijan 12 vinkkiä turvalliseen juhannukseen – ”vahdi aina tulta”
  • USU: Osa sote-alueista joutumassa arviointimenettelyyn

Seuraa meitä

Facebook X Instagram

© 2025 Uudenmaan Kokoomus

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeiden kaltaisia tekniikoita laitteen tietojen tallentamiseen ja/tai käyttämiseen. Teemme tämän parantaaksemme selauskokemusta ja näyttääksemme (muita kuin) henkilökohtaisia mainoksia. Suostumalla näihin tekniikoihin voimme käsitellä tällä sivustolla tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia. Suostumuksen epääminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}
Vieritä ylös
  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttä
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • Hyvinvointialueet
    • Itä-Uusimaa
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-Uusimaa
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-Uusimaa
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-Kerava
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Haku