Ehdokaskynä: Ulkoistamiskokeilu käyttöön myös Vantaa-Keravalla
Hyvinvointialueet ovat massiivisten säästöpaineiden alla, ja paineet vaikuttavat myös Vantaa-Keravaan. Hoitoon pääsyn viiveet, tehottomuus ja potilaiden tyytymättömyys vaativat uusia ratkaisuja. Hyvinvointialueen on uskallettava kokeilla myös radikaalilta kuulostavia keinoja, kuten terveysasemien ulkoistamista yksityisille palveluntuottajille. Kokeilusta on hyviä tuloksia Helsingistä ja mallin voi odottaa parantavat terveydenhuollon tehokkuutta, laatua ja asiakaskeskeisyyttä vaarantamatta palveluiden saatavuutta.
Helsingin kaupunki aloitti vuonna 2021 kokeilun, jossa kaksi kaupungin terveysasemista siirrettiin yksityisten toimijoiden vastuulle. Tulokset ovat olleet lupaavia: hoitoon pääsyn nopeus on parantunut, potilaiden tyytyväisyys on kasvanut ja kustannukset ovat pysyneet maltillisina. Kokeilu ei sujunut täysin ongelmitta. Kaupunki irtisanoi Kannelmäen terveysasemaa koskevan sopimuksensa Terveystalon kanssa, sillä muun muassa lääkäripulasta johtuen Terveystalo ei ollut onnistunut palkkaamaan tarpeeksi erikoislääkäreitä terveysasemalle. Terveystalo täytti kuitenkin kaikki muut kilpailutussopimuksen ehdot ja erikoislääkäreiden puute ei vaikuttanut merkittävästi terveysaseman päivittäiseen toimintaan. Sopimus irtisanottiin paljon pienemmästä puutteesta, kuin mitä hyvinvointialueen terveysasemissa esiintyy jatkuvasti. Helsingin esimerkki osoittaa, että palveluiden ulkoistaminen ei ole vain teoreettinen ratkaisu, vaan käytännössä toimiva malli, joka hyödyttää sekä potilaita että hyvinvointialuetta.
Yksityisen sektorin toimijoiden on selvitäkseen pakko kehittää toimintaansa tehokkaaksi ja asiakaslähtöiseksi. Tämä näkyy laadukkaampana hoitona ja lyhyempinä jonoina. Kun resurssit käytetään optimaalisesti ja turhaa byrokratiaa karsitaan, järjestelmän kokonaistehokkuus kasvaa. Lisäksi yksityiset palveluntarjoajat joutuvat panostamaan laatuun ja asiakastyytyväisyyteen, mikä voi parhaimmillaan luoda Vantaa-Keravan terveydenhuoltoon positiivisen kierteen.
Ulkoistamisen intohimoiset vastustajat vetoavat tasa-arvoon ja palveluiden saavutettavuuteen. On mahdotonta nähdä, miten Vantaa-Keravalla saatavuus tai tasa-arvo voisivat vaarantua kokeilussa, kun hyvinvointialueet vastaavat edelleen kustannuksista. Kilpailutus pitää hinnat kurissa ja varmistaa, että palvelut tuotetaan kustannustehokkaasti. Kaikilla asukkailla olisi edelleen muuttumaton oikeus palveluihin, joten terveydenhuollon tasa-arvo säilyisi. Samalla vapautuvia resursseja voitaisiin ohjata pitkäaikaista hoitoa tarvitsevien potilaiden auttamiseen, ennaltaehkäisyyn, tai budjettitasapainon saavuttamiseen.
Hyvinvointialue kaipaa kipeästi uudistuksia, ja palveluiden ulkoistaminen voi olla ratkaisu moniin ongelmiin. Helsingin kokeilun pohjalta on syytä uskoa, että terveysasemien ulkoistaminen toimii myös Suomessa. Kun hyvinvointialueet ja yksityiset toimijat tekevät yhteistyötä, voimme taata paremman, nopeamman ja asiakaslähtöisemmän terveydenhuollon kaikille, mikä on pohjimmiltaan jokaisen aluepäättäjän tavoite.
Jaakko Linnakangas
Kirjoittaja on vantaalainen kunta- ja aluevaaliehdokas.