Ehdokaskynä: Minuutissa hoitoon – digipalvelut Vantaa-Keravalle
Kun julkisella sektorilla etsitään säästöjä, pitäisi aina katsoa ensin, voiko palveluita järjestää paremmin. Vantaa-Kerava haluaa lyhentää terveyskeskusten jonoja ja käyttää palveluidemme resurssit mahdollisimman tehokkaasti samalla, kun se tekee merkittäviä säästöjä. Digitaalisten terveyskeskuspalveluiden, eli esimerkiksi chat-palveluiden ja etävastaanottojen kokonaisvaltainen ja laaja käyttöönotto on osoittautunut muualla tehokkaaksi keinoksi tehdä tätä kaikkea kerralla.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen HyVä-digi on ikään kuin oma yksikkönsä hyvinvointialueen digitaalisille palveluille. Itä-Uudellamaalla asiakas voi keskustella sairaanhoitajan kanssa virtuaalisesti chatissa, jolloin hoitoon ohjaaminen käy vaivattomammin ja nopeammin. HyVä-digiin kuuluvat myös lääkärien, sosiaaliohjaajien ja muiden sotealan ammattilaisten kanssa järjestettävät etävastaanotot.
Chatti ja etävastaanotot madaltavat kynnystä ottaa yhteyttä, nopeuttavat merkittävästi hoidon ja ohjauksen saantia, sekä pienentävät työntekijöiden kuormitusta, kun vastaanotto ja kirjaaminen on nopeaa ja helppoa. Kun digipalvelut järjestetään ”yhden katon alle”, konseptista saa eniten irti. Asiakkaallekin on paljon mukavampaa, kun hoidon piiriin pääsee minuuteissa nettiportaalin kautta.
Itä-Uudenmaan HyVä-digin kaltaisten palveluiden käyttöönotto Vantaa-Keravalla lyhentäisi jonoja hyvin lyhyessä ajassa. Kun lisätään uusi yhteydenoton väylä, joka on helppokäyttöinen niin asiakkaalle kuin hoitohenkilökunnalle, hyvinvointialue säästää merkittävästi aikaa ja rahaa. Itä-Uudellamaalla asiakastyytyväisyys HyVä-digiin on erittäin suurta ja malli on osoittautunut monin tavoin toimivaksi. Jos se pelaa korttinsa oikein, hyvinvointialueella on mahdollisuus sekä säästää, että parantaa palveluitaan.
Jaakko Linnakangas
Kirjoittaja on vantaalainen aluevaaliehdokas (Vantaa-Keravan hyvinvointialue).