Siirry sisältöön
Kokoomusfoorumille
Liity jäseneksi

Uudenmaan Kokoomus

  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttäLaajenna
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • HyvinvointialueetLaajenna
    • Itä-UusimaaLaajenna
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-UusimaaLaajenna
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-UusimaaLaajenna
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-KeravaLaajenna
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Uudenmaan Kokoomus
Aluevaaliehdokkaiden kirjoitukset | Yleinen

Ehdokaskynä: Nuorten huumeongelma – Yhteiskunnan haaste ja mahdollisuus toimia

17.3.202517.3.2025 Reading Time: 3 minutes

Suomessa nuorten huumekuolemat ovat kasvaneet hälyttävästi viime vuosina. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2023 huumausainekuolemia oli ennätykselliset 310, joista 91 alle 25-vuotiaita. Tämä tarkoittaa, että lähes joka kolmas huumeisiin kuollut oli nuori. Samanaikaisesti C-hepatiitti, joka leviää pääasiassa likaisia huumeneuloja käyttämällä, on edelleen merkittävä terveysongelma maassamme. Vuonna 2024 tartuntatautirekisteriin ilmoitettiin 1 069 uutta C-hepatiittitapausta. Nämä tilastot eivät ole vain numeroita – ne kertovat traagisia tarinoita nuorista, joiden elämät ovat päättyneet liian varhain.

Mutta mitä tämä kaikki kertoo meistä yhteiskuntana? Onko ongelma vain yksilön valinta, vai onko kyse laajemmasta rakenteellisesta epäonnistumisesta? On selvää, että nykyiset toimenpiteet eivät ole riittäviä tilanteen hallitsemiseksi. Suomessa ei ole kyetty vastaamaan riittävän tehokkaasti nuorten päihdeongelmiin, ja palvelujärjestelmän hajanaisuus aiheuttaa sen, että moni jää vaille apua. Meidän on kysyttävä itseltämme, että miten voimme estää seuraavat menetetyt nuoret ja mahdollistaa jokaiselle nuorelle mahdollisuuden terveeseen ja turvalliseen elämään?

Hallituksen toimet – alku, mutta eivät riitä yksinään

Hallitus on vastannut tähän kriisiin käynnistämällä ohjelmat nuorten huumekuolemien ehkäisemiseksi sekä C-hepatiitin eliminoimiseksi. Näiden ohjelmien tavoitteena on parantaa päihde- ja riippuvuuspalveluiden saatavuutta, tehostaa terveysneuvontaa ja lisätä matalan kynnyksen testaus- ja hoitopalveluita erityisesti riskiryhmille. Ohjelmat ovat tärkeä askel oikeaan suuntaan, mutta niiden onnistuminen edellyttää laajaa yhteiskunnallista sitoutumista ja konkreettisia toimia hyvinvointialueilla.

On hyvä, että asiaan vihdoin puututaan valtion tasolla, mutta mitä tapahtuu paikallisesti? Kuinka varmistamme, että Espoossa ja Länsi-Uudellamaalla nämä toimenpiteet eivät jää vain juhlapuheiksi ja rahoitushauiksi, vaan ne todella näkyvät nuorten arjessa? Resurssien tulee kohdistua sinne, missä niillä on eniten merkitystä – matalan kynnyksen palveluihin, varhaiseen puuttumiseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön.

Stigman purkaminen ja oikeudenmukaisempi yhteiskunta

Sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja yhdenvertaisuus edellyttävät, että jokaisella on mahdollisuus saada tarvitsemansa apu ja hoito ilman leimautumisen pelkoa. Huumeita käyttävät nuoret kohtaavat usein stigmaa, mikä estää heitä hakeutumasta palveluiden piiriin. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa apua tarvitsevat jäävät järjestelmän ulkopuolelle, mikä pahentaa ongelmaa entisestään. Stigman purkaminen on yksi keskeisimpiä haasteita – emme voi olettaa, että pelkkä rahoituksen lisääminen riittää, jos nuoret eivät uskalla hakea apua ajoissa.

Huumeongelmien torjunta ei voi perustua pelkästään rangaistuksiin ja kieltoihin. Tarvitsemme ennaltaehkäiseviä toimia, varhaista puuttumista ja matalan kynnyksen hoitopalveluita. Esimerkiksi Espoossa ja Länsi-Uudellamaalla tulee kehittää erityisesti nuorille suunnattuja matalan kynnyksen palvelupisteitä, joissa tarjotaan neuvontaa, testausmahdollisuuksia ja hoitoonohjausta. Lisäksi oppilashuollon ja koulujen tulee tehdä entistä tiiviimpää yhteistyötä sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa, jotta nuorten ongelmat tunnistetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Miten voimme tehdä enemmän?

Moniammatillinen yhteistyö on avainasemassa. Yksi huumekuolemien ehkäisyn ongelmista on se, että kukaan ei hahmota nuoren koko tilannetta. Sama pätee myös C-hepatiitin hoitoon. Sosiaali- ja terveydenhuolto, nuorisotyö, koulujärjestelmä ja järjestöt ovat kaikki osaltaan vastuussa siitä, että yksikään nuori ei jää vaille apua. Espoossa ja Länsi-Uudellamaalla olisi syytä kehittää yhteinen toimintamalli, jossa nuorten päihde- ja terveyspalvelut toimivat saumattomasti yhdessä. Tämä edellyttää paitsi resurssien lisäämistä myös konkreettista sitoutumista eri toimijoiden kesken.

C-hepatiitin eliminointiohjelma on myös tärkeä askel kohti yhdenvertaisempaa terveydenhuoltoa. Suomessa on arvioitu olevan noin 10 000–15 000 hoitoa tarvitsevaa henkilöä, ja nykyisten hoitomäärien kasvu on myönteinen suuntaus. Kuitenkin suurin haaste on tavoittaa riskiryhmät, joilla ei ole pääsyä perinteisiin terveyspalveluihin. Matalan kynnyksen terveysneuvontapisteiden ja liikkuvien palveluiden lisääminen on kriittistä, jotta hepatiittitartuntoja voidaan ehkäistä ja hoitaa tehokkaasti.

Meidän tehtävämme – nyt ja tulevaisuudessa

On selvää, että hyvinvointialueilla on keskeinen rooli näiden ohjelmien toteuttamisessa. Meidän on varmistettava, että Espoossa ja Länsi-Uudellamaalla on riittävät resurssit ja osaaminen vastata nuorten tarpeisiin. Tämä tarkoittaa muun muassa matalan kynnyksen palvelupisteiden lisäämistä, moniammatillisen yhteistyön vahvistamista sekä tiedotuskampanjoita, jotka purkavat huumeiden käyttöön liittyviä ennakkoluuloja. Lisäksi on tärkeää, että järjestöt ja kokemusasiantuntijat ovat tiiviisti mukana kehittämässä palveluita, jotta ne vastaavat aidosti nuorten tarpeisiin.

Jokainen menetetty nuori on liikaa. Huumeisiin liittyvät kuolemat ja sairaudet eivät ole vain tilastoja, vaan ne koskettavat perheitä, ystäviä ja koko yhteisöä. Yhteiskuntana meillä on velvollisuus tehdä kaikkemme, jotta jokaisella nuorella on mahdollisuus terveeseen ja turvalliseen elämään. Hallitus on avannut tien näiden ongelmien ratkaisemiseksi – nyt on meidän kaikkien tehtävä työmme, jotta nämä ohjelmat eivät jää vain paperille, vaan muuttuvat konkreettisiksi toimiksi, jotka pelastavat ihmishenkiä.

Oskari Hyttinen
Kirjoittaja on espoolainen aluevaaliehdokas (Länsi-Uusimaa).

Artikkelien selaus

Edellinen Edellinen
Ehdokaskynä: Apteekit tuottavat säästöä muualla terveydenhuollossa
SeuraavaJatka
Ehdokaskynä: Tekoälyllä parannetaan palveluja ja toimintaa

Kokoomus.fi uutisia

  • Opposition hallituskritiikissä ei ole pohjaa eikä johdonmukaisuutta
  • Petteri Orpon puhe puoluevaltuustossa 7.6.2025
  • Velkahuoli heräsi keskustalla ja SDP:llä vasta, kun valta vaihtui
  • Yksityinen ja julkinen rinnakkain – Varhaiskasvatuksen palveluseteli lisää perheiden valinnanvapautta 
  • Yhteisiä sääntöjä ei rikota ilman seurausta - Näin Orpon hallitus panostaa sisäiseen turvallisuuteen

Verkkouutiset.fi

  • Alexander Stubb: Israelin isku jäädytti keskustelun Palestiinan tunnustamisesta
  • Näin Israel rakensi yllätyksen – kuusi opetusta lännelle
  • Rahaministeriön ylijohtaja velkasuhteen taittamisesta: Ei mahdotonta, mutta vaikeammaksi käy
  • Moni autoilija toimii vaarallisesti vasemmalle kääntyessään
  • Ministeriön ennuste: Talous toipuu taantumasta

Seuraa meitä

Facebook X Instagram

© 2025 Uudenmaan Kokoomus

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeiden kaltaisia tekniikoita laitteen tietojen tallentamiseen ja/tai käyttämiseen. Teemme tämän parantaaksemme selauskokemusta ja näyttääksemme (muita kuin) henkilökohtaisia mainoksia. Suostumalla näihin tekniikoihin voimme käsitellä tällä sivustolla tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia. Suostumuksen epääminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}
Vieritä ylös
  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttä
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • Hyvinvointialueet
    • Itä-Uusimaa
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-Uusimaa
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-Uusimaa
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-Kerava
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Haku