Siirry sisältöön
Kokoomusfoorumille
Liity jäseneksi

Uudenmaan Kokoomus

  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttäLaajenna
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • HyvinvointialueetLaajenna
    • Itä-UusimaaLaajenna
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-UusimaaLaajenna
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-UusimaaLaajenna
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-KeravaLaajenna
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Uudenmaan Kokoomus
Aluevaaliehdokkaiden kirjoitukset | Vantaa-Keravan hyvinvointialue | Yleinen

Ehdokaskynä: Hoitotakuu on velvoittanut ja valvottanut jo 20 vuotta 

6.4.20256.4.2025 Reading Time: 3 minutes

Julkisen terveydenhuollon kiireettömään hoitoon pääsyn enimmäisajat (ns. hoitotakuu) ovat lainsäätäjän näkemys siitä, missä ajassa niiden velvoittamien palvelunjärjestäjien on viimeistään järjestettävä potilaan kiireetön hoito. Ne mahdollistavat tältä osin hoidon asianmukaisuuden kvantitatiivisen mittaamisen ja siihen perustuvan arvioinnin. Enimmäisajat ovat parantaneet hoitoon pääsyä ja hoidon laatua, mutta hoitoon pääsyssä on ollut ja on ajankohtaisesti ongelmia, joten sen valvonta on edelleen tarpeen. Ensisijainen valvontavastuu on palvelunjärjestäjillä, mutta lisäksi tarvitaan viranomaisvalvontaa. 

Enimmäisajoista säädettiin Suomessa ensimmäisen kerran 1.3.2005 lisäämällä niitä koskevat säännökset kansanterveyslakiin ja erikoissairaanhoitolakiin. Samalla potilaslakia muutettiin niin, että potilaalle on kerrottava, milloin hän pääsee hoitoon eikä häntä enää voinut laittaa odottamaan hoitoon pääsyä epämääräiseksi ajaksi. Lain esitöiden mukaan terveydenhuollon keskeinen ongelma oli, miten kaikille voidaan turvata perustuslain mukaisesti riittävät palvelut kohtuuajassa asuinpaikasta, iästä ja sosiaalisesta asemasta riippumatta. Terveydenhuollon toimintaedellytyksissä ja palvelujen saatavuudessa oli ongelmia. Yhteydensaanti terveyskeskuksiin oli joillakin alueilla vaikeaa, toimintakäytännöt maan eri alueilla poikkesivat toisistaan huomattavasti ja hoitojonot olivat joissain sairauksissa kohtuuttoman pitkiä. Lisäksi julkista sektoria oli vaivannut lääkäripula. 

Enimmäisaikojen säännökset siirtyivät tietyin tarkennuksin 1.5.2011 voimaan tulleeseen terveydenhuoltolakiin. Lain esitöiden mukaan perusterveydenhuollon hoitoon pääsyn suurimmat ongelmat liittyivät yhteydensaantiin terveyskeskukseen. Suun terveydenhuollon palvelujen alueelliset erot olivat yhä suuret, ja niihin vaikutti työvoimapula. Eräiden alueiden terveyskeskuksilla oli vastaavia vaikeuksia palkata lääkäreitä. Erikoissairaanhoitoon pääsyn tilanne oli parantunut merkittävästi, mutta lainvastaisia jonoja oli edelleen ja poliklinikoille pääsyssä oli hitautta. 

Toimintaympäristö on säilynyt vuosien varrella yllättävän samanlaisena. Perusterveydenhuollon enimmäisajat muuttuivat 1.9.2023, ja lain esitöiden mukaan potilaat olivat antaneet tutkimuksissa pääosin negatiivista palautetta hoidon saatavuudesta ja erityisesti yhteydensaannista. Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon kantokyvyn kannalta kriittisimmäksi tekijäksi arvioitiin henkilöstön saatavuus, johon vaikutti myös koronapandemia. Vuoden 2025 alussa voimaan tulleiden perusterveydenhuollon enimmäisaikojen muutosten lain esitöiden mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön riittävyys ja saatavuus olivat heikentyneet voimakkaasti viime vuosina koko maassa ja vaje koski lähes kaikkia ammattiryhmiä. Henkilöiden määrän ei arvioitu kasvavan jatkossakaan tarvetta vastaavasti. 

Vastaavasti valvontaviranomaisten valvontahavaintojen perusteella hoitoon pääsyssä on ollut erilaisia ja eritasoisia ongelmia enimmäisaikojen säätämisestä lähtien. 

Toimintaympäristön ohella enimmäisaikojen sisäinen logiikka on säilynyt ennallaan. Enimmäisajat ovat kirjaimellisesti enimmäisaikoja, eikä niitä saa ylittää. Palvelunjärjestäjien on näin ollen järjestettävä hoito muulla tavoin, jos ne eivät kykene tuottamaan sitä itse enimmäisajoissa. Kykenevyys on arvioitava jo hoidon järjestämisen alkuvaiheessa, jolloin potilaalle on myös kerrottava, milloin hän pääsee hoitoon. Olennaisen tärkeä on vaatimus siitä, että potilaan on enimmäisajan sisällä päästävä hoitoon yksilöllisen tarpeensa mukaisesti. Tämä on ilmaistu toteamalla esimerkiksi, että hoitoon tulee päästä kohtuullisessa ajassa ottaen huomioon potilaan terveydentila, opiskelu- ja toimintakyky, palveluiden tarve ja hänen sairautensa tai vammansa ennakoitavissa oleva kehitys. 

Hoitoon pääsyssä on edellä todetusti ollut ongelmia, ja siinä on ajankohtaisesti jopa merkittäviä ongelmia. Usealla meistä tai lähipiirillämme on niistä omakohtaista kokemusta. Hoitoon pääsyn lainmukaisuutta tulee siis valvoa, ja ensisijainen valvontavastuu on palvelunjärjestäjillä. Niiden on ohjattava ja valvottava järjestämisvastuulleen kuuluvan palvelutuotannon osana hoitoon pääsyä ja varmistettava omavalvonnallaan sen lainmukaisuus. Mahdollisten lainvastaisuuksien syyt tulee selvittää ja ryhtyä toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi lainmukaiseksi. 

Myös viranomaisvalvontaa tarvitaan yhä, ja siitä huolehtivat tällä hetkellä Valvira ja aluehallintovirastot. Valvontavastuu siirtynee ensi vuoden alusta 1.1.2026 toimintansa aloittavalle valtakunnalliselle Lupa- ja valvontavirastolle. 

Reijo Jormanainen
Kirjoittaja on vantaalainen aluevaaliehdokas (Vantaa-Keravan hyvinvointialue).

Artikkelien selaus

Edellinen Edellinen
Ehdokaskynä: Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut kuntoon 
SeuraavaJatka
Ehdokaskynä: Lähipalveluita haluavat kaikki 

Kokoomus.fi uutisia

  • Opposition hallituskritiikissä ei ole pohjaa eikä johdonmukaisuutta
  • Petteri Orpon puhe puoluevaltuustossa 7.6.2025
  • Velkahuoli heräsi keskustalla ja SDP:llä vasta, kun valta vaihtui
  • Yksityinen ja julkinen rinnakkain – Varhaiskasvatuksen palveluseteli lisää perheiden valinnanvapautta 
  • Yhteisiä sääntöjä ei rikota ilman seurausta - Näin Orpon hallitus panostaa sisäiseen turvallisuuteen

Verkkouutiset.fi

  • Päivi Räsänen päivittelee RKP:n ehdotusta – ”Jos olisin jäsen, nyt olisi hetki erolle”
  • Asiantuntijat korostavat investointeja maanpuolustukseen: ”Emme saa jäädä jälkeen”
  • Arvio SDP:stä: Puolueen pelisilmä hapuilee
  • Donald Trumpilta yllättävä linjaus karkotuksista
  • Isku Kaliningradiin – Venäjän asevoimilta katkesivat sähköt

Seuraa meitä

Facebook X Instagram

© 2025 Uudenmaan Kokoomus

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeiden kaltaisia tekniikoita laitteen tietojen tallentamiseen ja/tai käyttämiseen. Teemme tämän parantaaksemme selauskokemusta ja näyttääksemme (muita kuin) henkilökohtaisia mainoksia. Suostumalla näihin tekniikoihin voimme käsitellä tällä sivustolla tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia. Suostumuksen epääminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}
Vieritä ylös
  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttä
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • Hyvinvointialueet
    • Itä-Uusimaa
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-Uusimaa
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-Uusimaa
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-Kerava
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Haku