Siirry sisältöön
Kokoomusfoorumille
Liity jäseneksi

Uudenmaan Kokoomus

  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttäLaajenna
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • HyvinvointialueetLaajenna
    • Itä-UusimaaLaajenna
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-UusimaaLaajenna
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-UusimaaLaajenna
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-KeravaLaajenna
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Uudenmaan Kokoomus
Aluevaltuutettujen kirjoitukset | Uutiset | Vantaa-Keravan hyvinvointialue | Yleinen

Aluehallituksen puheenjohtajan kommentti: Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle ei myönnetty lisärahoitusta 

23.9.202423.9.2024 Reading Time: 4 minutes

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue haki lisärahoitusta valtiolta peruspalveluiden turvaamiseksi. Neuvottelut päättyivät kuitenkin ilman lisärahoituksen myöntämistä. Neuvotteluiden aikana tai valmistelumuistiosta ei saatu selkeitä perusteita näkemykselle, jonka mukaan alueella olisi ollut edellytykset järjestää palvelut riittävällä tasolla valtion nykyisellä rahoituksella ilman lyhytaikaista lainoitusta. 

Vantaa-Kerava tekee alijäämää 100 miljoonaa vuosina 2023 ja 2024, jotta lakisääteiset palvelut on voitu turvata. Ensi vuoden 2025 talous tulee kuitenkin olemaan jo ylijäämäinen. Lisärahoitusta haettiin 74 miljoonaa euroa vuodelle 2024 ja saman verran vuodelle 2025. 

Vaikka lisärahoitusta ei myönnetty, Vantaalla ja Keravalla on pitkän aikavälin suunnitelma talouden tasapainottamiseksi vuosikymmenen loppuun mennessä. On kuitenkin selvää, että palvelutasoon tulee väistämättä vaikutuksia, erityisesti palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden osalta. Peruspalvelut pyritään kuitenkin turvaamaan myös tulevaisuudessa. 

Ilman lisärahoitusta alue ei myöskään pysty peruuttamaan päätettyä lisäsäästöohjelmaa. Aluehallitus teki viime viikolla päätöksen 13,4 miljoonan euron säästöistä valmiiksi jo 100 miljoonaa alijäämäiseen budjettiin. Tämä säästöohjelma tarkoittaa noin 1,5 %:n säästöjä toimialoilta ja kattaa mm.  ostopalveluiden vähentämisen, vuokrahenkilöstön käytön supistamisen sekä täyttölupien kiristämisen. Aluehallitus seuraa tiiviisti näiden säästötoimenpiteiden vaikutuksia kuukausittain ja arvioi jatkuvasti, miten säästöt vaikuttavat palveluiden turvallisuuteen ja laatuun. On tärkeää seurata toimenpiteiden vaikutuksia asiakkaisiin, jotta varmistetaan palveluiden laatu ja turvallisuus myös muutosten keskellä. Samalla on yhtä olennaista tukea henkilöstön jaksamista, sillä hyvinvoiva henkilöstö on avainasemassa palveluiden onnistuneessa tuottamisessa ja asiakastyytyväisyyden ylläpitämisessä. 

Mikäli lisärahoitusta olisi saatu, Vantaa-Kerava olisi voinut tarkastella lisäsäästöohjelman sisältöä uudelleen ja jopa perua osan säästöistä. Tämä olisi antanut mahdollisuuden keventää jo päätettyjä leikkauksia ja mahdollisesti parantaa palveluiden saatavuutta. Nyt kuitenkin päätettyjä säästötoimia joudutaan jatkamaan, ja se tulee heikentämään joidenkin palveluiden saatavuutta ja hoitoon pääsyn nopeutta. Hyvinvointialue ei kuitenkaan luovu tavoitteestaan parantaa valtaosaa palveluistaan.

Hyvinvointialueuudistus on ollut monella tavalla haastava. Alueiden velkaantuminen, alijäämät ja jatkuvat rahoitusneuvottelut ovat luoneet synkän kuvan tilanteesta. Mutta aivan liian vähälle huomiolle on jäänyt hyvinvointialueiden onnistumiset ja kehitystoimet. Monilla alueilla palvelut ovat parantuneet merkittävästi. Esimerkiksi Vantaa-Keravalla palveluiden saatavuus ja odotusajat ovat alkuvuoden aikana jatkaneet paranemistaan: hoitojonot ovat lyhentyneet, ja ne ovat pysyneet matalalla tasolla. Lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten palvelutarpeen arviointien käsittelyajat ovat lyhentyneet, ja siirtohoitoviivepäivien määrä on laskenut huomattavasti ja pysynyt alhaisella tasolla. Kolmannen vapaan ajan tilanne omalääkärin vastaanotolle on pysynyt vakaana, ja viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna se on parantunut merkittävästi. 

Monesti keskusteluissa unohtuu, miten valtava kokonaisuus julkinen terveydenhuolto, sosiaalipalvelut ja pelastuspalvelut ovat. Puhumme miljoonista asiakaskohtaamisista joka kuukausi, ja suurin osa näistä kohtaamisista sujuu hyvin. Terveyspalvelut toimivat Suomessa yhä hyvin, ja sama pätee sosiaalipalveluihin sekä pelastuspalveluihin – onnettomuustilanteissa apua saadaan nopeasti. Kysymys onkin pitkällä aikavälillä siitä, miten tämä rakenne saadaan toimimaan kestävästi, erityisesti talouden näkökulmasta. 

Erityisesti on tärkeää huomata, että hyvinvointialueet ovat lähteneet tarmokkaasti uudistamaan toimintaansa oikeaan suuntaan, ja vaikka haasteet liittyvät kustannusten hallintaan, monissa palveluissa on edistytty merkittävästi. Esimerkiksi perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluiden integroiminen on alue, jossa voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä ja parempaa palvelun laatua. Hyvinvointialueilla tehdäänkin jo monia kehitystoimia, joiden tavoitteena on parantaa kustannustehokkuutta ja lisätä tuottavuutta. Vaikka näiden toimenpiteiden vaikutukset näkyvät pitkällä aikavälillä, tulokset ovat jo nyt myönteisiä. Taloudellisten realiteettien ja poliittisten päätösten paineessa hyvinvointialueet rakentavat tulevaisuuttaan sopeutumisen ja uudistumisen kautta. 

Valtion ensi vuoden budjetti on 12,2 miljardia euroa alijäämäinen, ja suurimmat syyt tähän ovat sosiaali- ja terveysmenojen kasvu sekä valtionvelan korkomenojen nousu. Myös verotuloja kertyy heikommin. Valtio osoittaa hyvinvointialueille rahoitusta 2,5 miljardia euroa, joka sisältää kustannukset, palvelutarpeen kasvun sekä 1,5 miljardia vanhojen 2023 alijäämien kattamista. On huomioitavaa, että alueiden sotepe-kustannukset nousevat tänä vuonna vain 3,6 %. 

Hyvinvointialueuudistuksen onnistumista on vielä liian aikaista arvioida, sillä alueet ovat toiminnassaan vasta alkutaipaleella. Uudistukselle on annettava työrauha, ja tuloksia voidaan arvioida vasta myöhemmin. Nyt on tärkeää keskittyä siihen, että toimintaa tehostetaan ja tehdään vaikuttavia toimia, jotka tuottavat tuloksia pitkällä aikavälillä. Alueiden välillä on myös mahdollisuuksia monistaa hyväksi havaittuja käytäntöjä ja kehitystoimia. 

Vaikka taloudelliset reunaehdot ovat tiukat, alueet pyrkivät vastaamaan kasvaviin tarpeisiin entistä tehokkaammin. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on jo osoittanut, että sen uudistusohjelma kykenee parantamaan kustannustehokkuutta ja tuottavuutta, mikä antaa toivoa tulevaisuudelle. Hyvinvointialueuudistuksen tavoitteet ovat saavutettavissa, kunhan alueet pystyvät viemään läpi tarvittavat muutokset ja sopeutustoimet onnistuneesti. 

Maarit Raja-Aho 

Kirjoittaja on Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksen puheenjohtaja 

Artikkelien selaus

Edellinen Edellinen
Patrik Borg siirtyy kokoomukseen
SeuraavaJatka
Aluehallituksen puheenjohtajan kommentti: Hyvinvointialueiden talouden ohjaus tiukentuu syksyllä

Kokoomus.fi uutisia

  • Opposition hallituskritiikissä ei ole pohjaa eikä johdonmukaisuutta
  • Petteri Orpon puhe puoluevaltuustossa 7.6.2025
  • Velkahuoli heräsi keskustalla ja SDP:llä vasta, kun valta vaihtui
  • Yksityinen ja julkinen rinnakkain – Varhaiskasvatuksen palveluseteli lisää perheiden valinnanvapautta 
  • Yhteisiä sääntöjä ei rikota ilman seurausta - Näin Orpon hallitus panostaa sisäiseen turvallisuuteen

Verkkouutiset.fi

  • Moni autoilija toimii vaarallisesti vasemmalle kääntyessään
  • Ministeriön ennuste: Talous toipuu taantumasta
  • HIMARS-isku teki rumaa jälkeä: Venäjän saattue tuhottiin
  • Kohuttu alkoholijuoma tekee paluun
  • ”Valtaistuimella pönöttää oman kokemuksen ainutkertaisuus”

Seuraa meitä

Facebook X Instagram

© 2025 Uudenmaan Kokoomus

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeiden kaltaisia tekniikoita laitteen tietojen tallentamiseen ja/tai käyttämiseen. Teemme tämän parantaaksemme selauskokemusta ja näyttääksemme (muita kuin) henkilökohtaisia mainoksia. Suostumalla näihin tekniikoihin voimme käsitellä tällä sivustolla tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia. Suostumuksen epääminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}
Vieritä ylös
  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttä
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • Hyvinvointialueet
    • Itä-Uusimaa
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-Uusimaa
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-Uusimaa
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-Kerava
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Haku