Ehdokaskynä: Kukaan ei saa jäädä yksin terveydellisten huolien kanssa – takaisinsoitto ei saa kestää viikkoja
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella on kuluvalla valtuustokaudella tehty paljon hienoa kehitystyötä, mutta yksi perusasia vaatii edelleen välitöntä korjausta: yhteydensaanti perusterveydenhuoltoon ja suun terveydenhuoltoon on saatava lain edellyttämälle tasolle.
Tilanne on ollut osassa aluetta kestämätön. Takaisinsoittoaikaa on voinut joutua odottamaan jopa kaksi viikkoa, ja kun yhteyttä lopulta saa, edessä voi olla viesti, ettei vapaita aikoja ole lainkaan. Tämä ei ole hyväksyttävää. Kukaan ei saisi jäädä yksin terveydellisten huolien kanssa viikoiksi, odottaen epävarmana, saako hoitoa vai ei ja milloin sitä saa.
Aluehallintoviraston huomautukset kertovat vakavasta ongelmasta
Etelä-Suomen aluehallintovirasto on antanut aiemminkin huomautuksia, joissa se on puuttunut Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ongelmiin yhteyden saannissa ja hoidon tarpeen arvioinnissa. Tämä kertoo, että tilanne ei ole pelkästään yksittäisten potilaiden kokemaa harmia, vaan rakenteellinen ongelma, joka vaatii ratkaisuja. Perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon palvelujen on toimittava niin, että ihmiset pääsevät hoitoon ajoissa – ei vasta sitten, kun tilanne pahenee ja muuttuu kiireelliseksi.
Takaisinsoittoajat ovat olleet kohtuuttoman pitkiä. Perusterveydenhuollon kiireettömien puheluiden takaisinsoiton viive on ollut esimerkiksi Karkkilassa ja Vihdissä noin kuusi päivää sekä Raaseporissa ja Espoossa jopa kaksi viikkoa. Suun terveydenhuollossa kiireettömien puheluiden takaisinsoitto on ollut ruuhkaista erityisesti Espoossa.
Potilaita on laitettu jonoon ilman tietoa hoitoon pääsyn ajankohdasta. Hyvinvointialueella on laitettu suun terveydenhuollon potilaita jonoon, eikä potilaalle ole ilmoitettu hoitoon pääsyn ajankohtaa hoidon tarpeen arvion yhteydessä. Suun terveydenhuollon jonot ovat Raaseporin alueella venyneet 3–13 kuukauteen, Karjaalla odotusaika on 7–8 kuukautta ja Tammisaaressa jopa 13 kuukautta.
Aluehallintovirasto on jo aiemmin vaatinut, että takaisinsoiton on tapahduttava saman päivän aikana. Välitön yhteydensaanti tulee toteutua lain vaatimusten mukaisesti, mutta hyvinvointialueen omavalvontatoimet eivät ole olleet riittäviä.
Miten tilannetta voidaan parantaa?
Jotta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella voidaan toimia lain vaatimusten edellyttämällä tavalla, puhelinpalvelussa on oltava riittävästi henkilökuntaa vastaamaan yhteydenottoihin ja tekemään hoidon tarpeen arviointia. Lisäksi yhteydensaantia pitäisi helpottaa monikanavaisesti. Digitaalisia palveluita, kuten chat-yhteyksiä ja verkkovarausta, on kehitettävä niin, että ne palvelevat aidosti asukkaita ja keventävät puhelinpalvelun kuormaa. Kun perusterveydenhuollon vastaanotoille pääsee ajoissa, hoitoa tarvitsevat eivät kuormita päivystyksiä ja erikoissairaanhoitoa turhaan. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkailla on oikeus toimivaan terveydenhuoltoon. Tulevalla valtuustokaudella on varmistettava, että yhteydensaanti paranee ja että kiireettömäänkin hoitoon pääsee sujuvasti.
Julia Lindholm
Kirjoittaja on espoolainen aluevaaliehdokas (Länsi-Uusimaa).