Uusi laki nostaa varhaiskasvatuksessa työskentelevien koulutusastetta
TALENTIAN puheenjohtaja Tero Ristimäki kirjoitti mielipidesivulla (HS 31.8.), miten pula lastentarhanopettajista pahenee ja lastentarhanopettajien ammattikunnan arvostus laskee.
Puute työntekijöistä on todellinen ongelma, mutta ammattikunnan arvostus ei ole kyllä kadonnut minnekään.
Kesällä hyväksytyn uuden varhaiskasvatuslain tavoitteena on parantaa varhaiskasvatuksen laatua henkilöstön koulutusastetta nostamalla. Tulevaisuudessa kaksi kolmasosaa kaikesta päiväkotien henkilöstöstä on korkeasti koulutettuja, joko lastentarhanopettajia (kandidaatin tutkinto) tai varhaiskasvatuksen sosionomeja (amk). Kummallakin ammattiryhmällä on oma koulutuksen tuoma ydinosaaminen.
Molemmat ammattiryhmät ovat yhtä lailla tärkeitä. Varhaiskasvatuksen sosionomeilla ja kasvatustieteen kandidaateilla on myös yhtäläinen jatko-opintokelpoisuus kouluttautua kasvatustieteen maisteriksi. Tutkintoa edellytetään tulevaisuudessa päiväkodin johtajan tehtävään.
Kuten Ristimäkikin totesi, yksikään jo nyt lastentarhanopettajan pätevyyden omaava ei menetä pätevyyttään.
Pitkällä siirtymäajalla vuoteen 2030 halutaan varmistaa nimenomaan se, että osaajia saadaan joka paikkaan riittävästi.
Päivittäisessä työssä lastentarhanopettajat ja varhaiskasvatuksen sosionomit työskentelevät yhdenvertaisessa asemassa moniammatillisesti. Pulaa lastentarhanopettajista helpottaa myös se, että aloituspaikkamääriä on yliopistoissa lisätty viimeksi tuhannella uudella opiskelijalla.
Varhaiskasvatuksessa tarvitaan sekä sosiaalipuolen painotuksen omaavia sosionomeja että kasvatustieteellisen koulutuksen saaneita lastentarhanopettajia.
Viime kädessä tärkeintä on lapsen etu. Se toteutuu, kun ympärillä on turvallisia ja osaavia kasvatus- ja sosiaalialan ammattilaisia tukemassa jokaisen yksilön kasvua ja kehitystä. Uusi varhaiskasvatuslaki vie oikeaan suuntaan.
Raija Vahasalo
kansanedustaja (kok)
eduskunnan sivistysvaliokunnan jäsen, Kirkkonummi