Kokoomusministerit: Sote- ja maakuntauudistuksen valmistelusta perättömiä väitteitä

Uutiset

Keskustan suunnasta on kuultu viime päivinä syyttelyä Kokoomusta kohtaan sote- ja maakuntauudistuksen eri vaiheista. Kokoomusministerien mukaan väitteet ovat perättömiä.

”Asiassa on turha yrittää syyttää Kokoomusta. Hankkeen vetovastuussa olleet keskustaministerit epäonnistuivat tehtävissään, kuten johtamisessa”, sanovat sote- ja maakuntauudistuksen eri vaiheissa neuvottelijoina toimineet kokoomusministerit Sanni Grahn-LaasonenAntti HäkkänenPaula Risikko ja Anne-Mari Virolainen.

”Liian kireiden aikataulujen taustalla oli muun muassa Keskustan halu järjestää maakuntavaalit mahdollisimman aikaisin”, edustajat sanovat.

Sote-uudistuksen suurimmat haasteet liittyivät maakuntahallintoesitykseen. Sen läpisaamiseksi eduskunnassa hallitukselta olisi tarvittu uusi, täydentävä esitys.

”Vastuuministeri on aina vastuussa hankkeiden etenemisestä. Sitä vastuuta ei voi siirtää muille”, toteavat Kokoomuksen neuvottelijat.