”Maksuton” toinen aste – Kun koulutuspolitiikka juuttui menneisyyteen
Keskustelu "maksuttomasta" toisen asteen opiskelusta alleviivaa mainiosti sitä, kuinka vanhakantaisiin ajattelumalleihin suomalaisessa koulutuspolitiikassa on juututtu. Niin hallitus kuin oppositiokin ovat aivan liian syvällä pienissä poteroissaan nähdäkseen olevansa kenties vuosikymmeniä ajastaan jäljessä.
Miksi oppilaiden saati veronmaksajien pitäisi hassata joka vuosi arviolta satamiljoonaa euroa lisenssikirjallisuuteen, kun kaikki niissä oleva tieto on jo pitkään ollut ilmaiseksi kenen tahansa saatavilla? Keskustelu toisen asteen opiskelun maksajasta on ajan haaskausta. Meidän pitäisi puhua siitä, miten oppilaiden tarvitsema tieto jaetaan kaikille tehokkaasti, ymmärrettävässä muodossa ja murto-osalla nykyisistä kustannuksista!
Paljonko esimerkiksi maksaisi palkata eri kouluaineiden asiantuntijoista, pedagogian ammattilaisista sekä koodivelhoista koottu asiantuntijaryhmä rakentamaan opetussuunnitelmien mukainen opetuksen avoin tietokanta? Heitetään samaan pakettiin harjoitustehtävät, laaja koekysymysten tietokanta, erilaisia pistokkaita ja standardoituja testejä sekä kokeita, niin avot, siinä meillä on koulutusuudistus vailla vertaa?
Näin jokaiseen kouluun saataisiin tismalleen sama ja reaaliajassa päivitettävissä oleva tieto, sekä selkeät mittarit sille, mitä kunkin oppilaan tulee osata edetäkseen kussakin oppiaineessa. Tässä systeemissä myös tietojaan päivittävillä tai esimerkiksi kelkasta tippuneilla olisi keino ottaa ahkeralla työllä ikätoverinsa kiinni ilman orjallisesti koulun penkillä lusittuja tunteja.
Avoin data ja järkevät mittari oppimiselle mahdollistaisivat myös sen, että oppilaat voisivat edetä vahvoissa aineissaan muita nopeammin ja sitten taas saada tukea mahdollisesti heikommissa aineissaan. Lahjakkuudet etenisivät nopeasti ja opettajien resursseja vapautuisi hieman enemmän ohjausta tarvitsevien opettamiseen. Jokaisen oppilaan edistystä voitaisiin seurata yksilöllisesti sen sijaan, että tieto kunkin kehityksestä on luokan- tai aineenopettajalla, saati hankalasti tulkittavina numeroina oppilaiden vanhemmilla.
Koulutuspoliittisesti nämä ovat ne aiheet, mistä Suomessa pitäisi mielestäni keskustella, ei se, kenen piikkiin tätä joka vuosi muka vanhentuvaa lisenssikirjallisuutta tulee ostaa. #terestroika
Jos tykkäät puhua politiikkaa, tsekkaa myös nämä kanavat:
FACEBOOK
YOUTUBE
TWITTER
INSTA (politiikka)
INSTA (vapaa-aika)