Autot kuuluvat teille
Auto on joustavuudessaan ylivertainen tapa liikkua. Autoilulla on mittavat myönteiset vaikutukset työntekoon, yrittämiseen ja arjen hallintaan, jotka julkisessa keskustelussa unohdetaan. Luuleeko joku, että ihmiset autoilevat välinpitämättömyyttään tai laiskuuttaan? Ei, ihmiset autoilevat käydäkseen töissä ja elääkseen hyvää elämää. Suomessa ja Uudellamaalla auto on valtaosalle välttämätön.
Vallassa oleva vasemmistohallitus näyttää unohtaneet nämä realiteetit. Marinin hallitus lienee Suomen historian autovastaisin. Hallitusohjelmansa mukaan se aikoo säätää lain, joka toisi tietullit Uudellemaalle. Tietulli olisi uusi työssäkäyntivero, joka heikentäisi työnteon kannattavuutta ja sitä kautta työvoiman liikkuvuutta ja työllisyyttä.
Tietulli kohdistuisi eniten Helsingin kantakaupungin ulkopuolisiin Uudenmaan kotitalouksiin. HSL:n suunnitteleman porttimallin käyttöönotto aiheuttaisi autollaan työssäkäyvälle vihtiläiselle opettajalle, vantaalaiselle insinöörille tai tuusulalaiselle hoitajalle jopa yli 1500 euron vuosittaiset kustannukset. Keskituloisella autoilun kustannukset kasvavat mallissa keskimäärin 700-800 euroa vuodessa.
Muiden kaupunkien kokemukset tietulleista eivät ole mairittelevia: Göteborgissa suurimmalle osalle kaupunkiseudun asukkaita tietullit aiheuttavat nettohaittoja. Tukholmassa kaikki tietulleina kerätyt rahat upposivat vuosia kankkulan kaivoon: järjestelmän kustannuksiin, konsulttipalkkioihin ja byrokratiaan. Selvitysten perusteella tietulli osuu pahiten matalapalkka-aloilla työskenteleviin, koska se on luonteeltaan regressiivinen.
Hallituksen liikenteen päästövähennystyöryhmän loppuraportti paljastaa, että tietullien vaikutuksena päästövähenemä olisi vieläpä hyvin pieni, alle 2 prosenttia vuoden 2005 tasosta. Haittavaikutukset olisivat kuitenkin merkittävät. Autovihamielisen ideologian sokaisemana hallitus on jättänyt arvioimatta vaikutukset talouteen ja työllisyyteen.
Myös esitykset bensaveron korottamisesta uusiin sfääreihin ovat järjettömiä: Autolla liikkumista halutaan vähentää korottamalla bensan hintaa noin 25-30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Kaiken huippuna esitetyssä mallissa veronkorotukset nousevat loputtomasti, jos liikennemäärät eivät leikkaannu tarpeeksi.
Liikenne- ja viestintäministeri Harakka kertoi, että päästövähennystoimia kompensoitaisiin uusilla, tätä tarkoitusta varten suunnitelluilla tulonsiirroilla. ”Pankkitilille ilmestyy rahaa”, hän kuvasi suunnitelmaa. Ministeri jätti mainitsematta, että jonkun tilille voidaan maksaa rahaa vasta, kun se on ensin otettu jonkun toisen tililtä pois. Suomella ei ole varaa progressiiviseen bensaveroon, uusiin tulonsiirtoihin ja kannustinloukkuihin.
Missä on suhteellisuuden taju?
Liikenteen päästöt tulevat Teknologian Tutkimuskeskus VTT:n arvion mukaan vähenemään nykyisin toimin 37 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Vähennystavoitteesta jää puuttumaan 13 prosenttiyksikön verran. Tämän 13 prosenttiyksikön tähden käydään siis nyt autoilijoiden kimppuun uusilla kalliilla ja tehottomilla keinoilla. Missä on suhteellisuuden taju?
Kurjistamisen linjalle on vaihtoehto: Liikenteen päästöt tulevat leikkaantumaan uusien teknologioiden kehittyessä. Suomessa kehitetään kovaa vauhtia kotimaista puhdasta bensaa, joka valmistetaan synteettisesti tehtaan piipusta talteen otetusta hiilidioksidista. Tämän puhtaan bensan pääsyä markkinoille pitää edesauttaa. Lisäksi autovero poistamalla mahdollistettaisiin vähempipäästöisen auton hankinta aiempaa useammalle suomalaiselle.
Tietullit ja bensaveronkorotukset aiheuttaisivat ahkerille uusmaalaisille massiiviset työn ja arjen lisäkustannukset. Nämä pitää estää. Suomen ei pidä ampua itseään jalkaan arkea, työtä ja taloutta kurjistavilla toimilla. Täällä ei ole varaa heikentää ahkeruuden kannustimia. Autot kuuluvat teille.
Heikki Vestman
Kirjoittaja on kansanedustaja ja Uudenmaan Kokoomuksen puheenjohtaja.