Parempia palveluita reilusti kilpailuttamalla
Markkinaoikeus totesi, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue menetteli lainvastaisesti ostaessaan kilpailuttamatta tukipalveluita in-house-yhtiö Sarastialta. Oikeustapauksen toivotaan tuovan tulkintatukea julkisten organisaatioiden hankintapäätöksiin.
Kirjoittaja: Matilda Hoviniemi
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue teki ennen toimintansa aloittamista päätöksen ostaa henkilöstöhallinnon palveluita ilman kilpailutusta in-house-yhtiö Sarastialta. Hyvinvointialueen oli ollut tarkoitus saada käyttöönsä palkanmaksujärjestelmä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS:ilta, mutta HUS kuitenkin vetäytyi yllättäen hankintayhteistyöstä.
Turvatakseen työntekijöidensä palkanmaksun, hyvinvointialue hankki palvelun suorahankintana Sarastialta. Hyvinvointialueen hankintayksikön mukaan kilpailuttaminen ei tässä kiireessä ollut tarpeen, sillä muodollisesti Sarastia on Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sidosyksikkö eli niin kutsuttu in-house-yhtiö.
Markkinaoikeuden mukaan alue menetteli kuitenkin lainvastaisesti, sillä sen mukaan hyvinvointialueen päätösvalta yhtiössä ei ollut tarpeeksi suuri in-house-hankintaan. Ongelmallisena pidettiin myös sitä, että hankintasopimus oli tehty toistaiseksi voimassa olevaksi, ei määräaikaiseksi. Vaikka yllättävä kiiretilanne sallii tehdä hankintoja myös kilpailuttamatta, hankinta pitää tehdä silloin vain määräajaksi.
Kokoomuksen aluevaltuutettu Anssi Aura pitää päätöstä merkittävänä.
– Päätös tulee linjaamaan kaikkien julkisorganisaatioiden tulevaisuutta. Hyvinvointialueen tulee jatkossa löytää uusia, entistä ketterämpiä tapoja tuottaa palveluita – ilman, että se rikkoo lakia.
Auran mukaan esimerkiksi hankintaohjeen, joka linjaa miten palvelut tuotetaan, päivittäminen olisi tarpeellista lähitulevaisuudessa.
Markkinaoikeuden tekemä päätös nostaa esille in-house-yhtiöiden ongelmallisuuden. Euroopan unionin tuomioistuin on todennut, että hankintaviranomaisen asema in-house-yhtiössä, joka ei todellisuudessa takaa sille mahdollisuutta osallistua yhtiön määräysvallan käyttämiseen, avaa julkisorganisaatioille mahdollisuuden kiertää unionin hankintasopimuksia koskevia oikeussääntöjä.
– Pahimmillaan tämä johtaisi siihen, että muodollinen asema yksikön omistuksessa antaisi julkishallinnon yksikölle mahdollisuuden jättää tarjouspyyntömenettely kokonaan tekemättä, pohtii Aura.
Auran mielestä julkishallinnossa on uusi ilmiö, jossa kopioidaan paitsi hyviä, myös huonoja käytäntöjä.
– In-house-yhtiöt voivat olla järkeviä, jos markkinaehtoisia palveluita ei ole tarjolla. Se, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue tuottaa palvelut oman in-house-yhtiön kautta, ei kuitenkaan ole missään tapauksessa järkevää, puhutaanpa sitten siivous- ja ruokapalveluista tai vartioinnista. Meiltä löytyy noiden alojen toimijoita, joten markkinoiden toimintaan ei ole tarpeen puuttua.
Koska in-house-yhtiöiden ei tarvitse kilpailla markkinoiden muiden toimijoiden kanssa, ei niiden myöskään täydy olla markkinoiden paras tai laadukkain pärjätäkseen kilpailussa.
– Laaduttomat tai jopa huonot palvelut ovat suoraan pois veronmaksajilta, muistuttaa Aura.
Määräävä markkina-asema
Tässä tapauksessa huomio kiinnittyy myös Sarastian markkinoita hallitsevaan asemaan. Sarastian liikevaihto, 75 miljoonaa euroa vuonna 2022, on merkittävä osuus minkä tahansa alan toiminnasta Suomessa.
– Julkisorganisaatioiden ostamien palveluiden keskittäminen yhdelle yritykselle surkastuttaa markkinoiden muita toimijoita eikä kannusta niitä kehittämään omaa toimintaansa, arvioi Aura.
Auran mukaan hankintaketjuja kilpailuttamalla paitsi pystyisi parantamaan omien palveluidemme laatua ja varmistamaan parhaan mahdollisen toimijan saamisen, myös edesautamme markkinoiden toimintaa.
– Palveluita ei pidä tuottaa itse pelkästään periaatteellisista syistä.
Auran mukaan markkinaoikeuden päätös vaikuttaa ratkaisevasti siihen, miten julkisorganisaatiot tulevaisuudessa tuottavat palveluitaan. Kun hankintaketjuja seuraavaksi kilpailutetaan, markkinat aukeavat. Auralla onkin erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille selkeä viesti.
– Nyt kannattaa rakentaa palveluita. Markkinaoikeuden päätös tarkoittaa, että on yrityksille otollinen aika kehittää ja tarjota osaamistaan, sillä markkinaoikeuden päätöksen myötä julkishallinnon hankintaprosesseihin on tulossa muutoksia, jotka voivat avata uusia mahdollisuuksia markkinatoimijoille.
Artikkeli on julkaistu kesäkuussa ilmestyneessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Kokoomuksen aluevaltuustoryhmän Hyvinvoinnin asialla -lehdessä.