Kaksi vuotta sote-uudistusta, onko Vakessa ollut onnistumisia?
Hyvinvointialueista uutisoidessa puhutaan rahasta ja säästöpaineista. Puhutaan YT-neuvotteluista ja palveluiden karsimisesta. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveyspalvelujaoston puheenjohtajana olen saanut olla aitiopaikalla seuraamassa Vantaan ja Keravan hammashoidon, terveysasemien ja sairaalan palveluiden paranemista. Henkilökunta on tehnyt hienoa työtä kaikista ympärillä olevista paineista huolimatta.
Terveysasemilla omatiimi -malliin siirtyminen on toteutunut hyvin ja palveluiden saatavuus on parantunut. Puheluihin vastataan nopeammin ja potilaan huolen selvittely alkaa heti puhelun aikana. Lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden saatavuus on lyhentynyt kahdeksasta viikosta 1-2 viikkoon. Henkilökunnan rekrytoinnissa on onnistuttu ja vuokratyövoimaa on voitu selvästi vähentää. Kiinnostus työpaikkoihin näkyy myös kasvaneena hakijamääränä. Terveysasemapalveluissa on vähennetty vuokralääkärityövoimaa merkittävästi, tällä hetkellä vuokralääkäreitä on käytössä vain yhdellä terveysasemalla. 1.1.2025 alkaen lääkärityövoimaa ei vuokrata. Hakunilan terveysaseman toiminnat jouduttiin äkillisesti siirtämään Länsimäen terveysasemalle rakennusteknisten haasteiden vuoksi. Siirrolla on ollut myös positiivisia vaikutuksia. Toimintojen yhdistäminen on parantanut palveluja ja henkilöstön työtyytyväisyys on lisääntynyt. Kahden pienen terveysaseman yhdistäessä voimansa on saatu yksi paremmin toimiva terveysasema. Hakunilan terveysasema pysyy suljettuna vähintään vuoden 2024 loppuun asti.
Palliatiivisen poliklinikan palvelut otettiin kokonaan HUSilta omaksi toiminnaksi ja nämä tuotetaan nyt hoitotakuulain mukaisessa ajassa. Ympärivuorokautisen hoivan paikkaa odottavien määrä on pysynyt kohtuullisena. Aikaisemmin odottajia oli noin 170 potilasta ja nykyisin noin 30 potilasta kuukausittain.
Terveysasemapalveluissa luovuttu maksusitoumuksista ja suun terveydenhuollossa palveluseteleistä. Palvelut tuotetaan omana toimintana. Toimintatapojen kehittämisen myötä omat hammaslääkärit ehtivät hoitaa lohkeamat, hammaskivut ja muut kiiretilanteet. Hammashoidon toimipisteitä on vähennetty ja palveluita viedään kouluille mm siirrettävillä hoitoyksiköillä.
Muutoksien onnistumisessa on monta taustatekijää. Vakessa on hyvä johto, joka vie kehittämistä suunnitelmallisesti eteenpäin. Tärkeintä on kuitenkin osaava henkilökunta, joka tietää miten työt kannattaa tehdä, jotta palvelut sujuvat. Henkilökunnan ideoita on kerätty kokouksissa, mutta nyt on otettu käyttöön uusi toimintatapa, jossa henkilöstöltä kerätään kehittämisideoita jatkuvalla sähköisellä ideakyselyllä. Palveluita on paljon parannettu, mutta paljon uusia asioita on vielä suunnitteilla. Tulevaisuus näyttää valoisalta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella.
Marja Ahava
Kirjoittaja on terveyspalvelujaoston puheenjohtaja ja aluevaltuutettu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella